|
|
نوشته شده توسط : علی محمد
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: PPTXتعداد صفحات: 117حجم فایل: 38006قیمت: 18500 تومان
بخشی از متن: توضیحات: فایل پاورپوینت ویژگی محله شهرهای اسلامی (محله علی قلی آقا اصفهان) ،در حجم 117 اسلاید قابل ویرایش،همراه با یک هدیه ویژه.
بخشی از متن: محله در شهر اسلامی، سکونتگاه گروه های قومی، نژادی، مذهبی و صاحبان پیشه ها است. در شهرهای بزرگ، گاهی هر محله برای خود شهری بود نیمه مستقل با بازارها، مساجد و سازمان ادارای مشخص که وابسته به حکومت شهر بود. بر خلاف مراکز اداری و بازرگانی و مذهبی شهر که تا حد زیادی نمودار همبستگی نظام شهری بود، محلات شهر جلوه¬گاه تضادها و پراکندگی ها بود. از طرف دیگر همکاری و تعاون بین افراد یک محله و حمایت اجتماعی و اقتصادی آنان از همدیگر آن قدر بود که فقدان قوانین و مقررات برای تأمین امنیت اجتماعی فرد را تا حدودی جبران می کرد. ((هم محله ای)) بودن هم نوعی ارزش محسوب می شد. ((سلطان زاده، 1365: 75) محله به عنوان تبلور فضایی شرایط اجتماعی-اقتصادی جامعه، از انسجام و همگنی خاص برخوردار است. به عبارت دیگر یک تشکل اجتماعی است که عناصر تشکیل دهنده ی آن عبارتند از: خانه های مسکونی، مسجد، میدان و میدانچه، بازار و بازارچه، گذر و کوچه. واحدهای محله ای به دلیل اندازه می توانند موجبات مشارکت در شکل دادن به محیط خود را فراهم آورند و مرکز محله، حس مکان و مرکزیت را تقویت کند. تعریفی که «لینچ» از محله دارد عبارت است از : «محله قسمت نسبتاً بزرگی از شهر است که واجد خصوصیات یکدست و مشابه باشد و ناظر عملاً بتواند به آن وارد شود.» . در ارتباط با ممالک اسلامی، گفته می شود که «شهر معمولاً شامل چند محله بوده و هر محله برج و بارو و دروازه های مخصوص به خود داشت. هر یک از محله ها، نام به خصوصی داشت که به نام افراد سرشناس که در آن محله سکونت داشتند، نامگذاری می شد. مانند کوچه سرجس (پزشکان مسیحی) در بغداد، کوچه ترسایان در طوس و دروازه رودبار در طوس. (کیانی، 1365: 210) اگر چه در بدو تشکیل دولت اسلامی، ایجاد هرگونه قشربندی اجتماعی بر مبنای قوم، نژاد، سنت و ... نفی می گردد. روابط اجتماعی حاکم به صورت بسیار ظریفی در شکل گیری و استخوان بندی محله مؤثر بود و شبکه ارتباطی و مرکز کحله و دیگر عناصر کالبدی مانند آب انبار، مسجد، حسینیه، سقاخانه و حمام را تعریف می کرد. تحت تأثیر چنین شرایط اقتصادی و اجبار به خودکفا بودن نسبی، در هر محله تأسیسات اقتصادی ویژه ای برپا می شد و مرکزی در خود داشت که همه ی مایحتاج روزانه و کوتاه مدت محله را فراهم می ساخت . بافت کالبدی محله به عنوان تبلور فضایی شرایط اجتماعی-اقتصادی جامعه دارای انسجام و همگنی خاصی بود. به عبارت دیگر، عوامل مذکور باعث به وجود آمدن عناصر کالبدی محله می شد و مجموعه ای از عناصر مذکور در مراکز مسکونی، محیطی را پدید می آورد که نمایانگر روابط متقابل ساکنان در ارتباط روزمره آنان بود (پاکزاد، 1361، 18). و...
فهرست مطالب: تعریف محله محله منظر برنامه ریزی شهری معیارها و خصایص محلات محله بید آباد شناسنامه محله علی قلی آقا بازارچه علی قلی آقا حمام علی قلی آقا نقوشی برای رساندن پیام کوبه های مخصوص ضرب آهنگی چگونه شهرهاي بي ارتباط با هويت ايراني اسلامي شکل گرفتند؟ آموزه های اسلامی طراحی مسکن در شهر اسلامی انواع رويکردها در نسبت اسلام با شهرسازي نوع رویکرد به شهر اسلامی و تبیین هدف در شهر اسلامی چیست؟ كمال هدف غايي خلقت انسان كمال انسان در قران و حديث شهر شهر اسلامي شهر اسلامی از منظر امیرالمومنین(ع) جدول واژههای قرآنی مرتبط با شهر تعریف شهر اسلامی توجه به نقش اجتماع، از عوامل مؤثر بر شكلگيري و گسترش تمدن اسلامی حیات طیبه بهره گیری از زینت های الهی منزلت انسان از دیدگاه جهان بینی اسلامی، قرآن و سنت اسناد بالادست سياست هاي كلي ابلاغي توسط مقام معظم رهبري در بخش شهرسازي تفاوت رويكرد اسلام به شهر با جهان غیر مسلمان معیارهای سکونت در اسلام سکونت دائم وسعت مسکن (مناسب) بلند مرتبه سازی دسترسي مناسب به طبيعت، خدمات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دینی ساختار مطلوب مسکن استحکام، ظرافت و زیبایی حریم اعتدال در مسکن نهی از فروش و معامله مسکن طراحی فضای مناسب و دسترسی برای تسهیل در صله رحم توجه به نقش اقلیم و طبیعت در مسکن زیبایی و زیبا سازی در مسکن آبادسازی و آبادانی در مسکن ایجاد تعلق خاطر مکانی به مسکن و محله فضای باز در محیط مسکونی تقويت فعاليتهاي اجتماعي ساخت مصلی کوچک در خانه نهی از سکونت انفرادی آشپزخانه، اتاق کودک، اتاق دختر و پسر جهت در ساختمانها نتیجه گیری: چهار اصل پایه برای تحقق شهر با رویکرد اسلامی
این فایل با فرمت پاورپوینت در 117 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.
هدیه محصول: فایل پاورپوینت بنای عالی قاپوی اصفهان(23 اسلاید)
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
:: برچسبها:
دانلودپاورپوینت ویژگی محله شهرهای اسلامی(محله علی قلی آقا اصفهان) ,ویژگی محله شهرهای اسلامی,محله علی قلی آقا اصفهان,پاورپوینت ویژگی محله شهرهای اسلامی,پاورپوینت ویژگی محله شهرهای اسلامی (محله علی قلی آقا اصفهان),پاورپوینت محله علی قلی آقا اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 245
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1396 |
نظرات ()
|
|
نوشته شده توسط : علی محمد
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: pptحجم فایل: 569قیمت: 18500 تومان
بخشی از متن: با دریافت کردن این فایل ها به موفقیت خود نزدیک میشوید اگر به خوبی تلاش کنید حتما موفق میشوید برای رسیدن به موفقیت خود تمام سعی خود را بکنید و این فایل ها را فرا گیرید و بیاموزید این فایل حاوی 6 فایل پاور پوینت میباشد از دست ندهید
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
:: برچسبها:
آموزش, c,,از, مبتدی, تا, پیشرفته,آموزش c++از مبتدی تا پیشرفته ,
:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1396 |
نظرات ()
|
|
نوشته شده توسط : علی محمد
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: docتعداد صفحات: 185حجم فایل: 232قیمت: 18500 تومان
بخشی از متن: فهرست مطالب عنوان صفحه
مقدمه الف) طرح موضوع ب) اهداف و فرضيات ج) روش تحقيق بخش اول: مفاهيم، مباني و تاريخچه حقوق ميراث فرهنگي فصل اول: مفاهيم و مباني 2 مبحث اول: مفاهيم 2 1ـ مفهوم فيلولوژيك (زبان شناسانه) 2 2ـ ميراث فرهنگي به مفهوم عام 4 3ـ ميراث فرهنگي به مفهوم خاص (ميراث فرهنگي معنوي) 8 4ـ تعريف ميراث فرهنگي در قوانين ايران 11 5ـ تعريف ميراث فرهنگي در كنوانسيونهاي بينالمللي 13 مبحث دوم: مباني 18 1ـ مباني ارزشي 18 2ـ مباني قانوني 24 3ـ مباني حفظ، پژوهش و معرفي ميراث فرهنگي 26 فصل دوم: تاريخچه 31 مبحث اول: تاريخچه حمايت از ميراث فرهنگي در حقوق بينالمللي 31 1ـ پيشينه قراردادي 31 2ـ پيشينه سازماني 36 مبحث دوم: تاريخچه حمايت از ميراث فرهنگي در حقوق ايران 41 1ـ حمايت از ميراث فرهنگي در ايران قبل از انقلاب اسلامي 41 2ـ حمايت از ميراث فرهنگي در ايران پس از انقلاب اسلامي 50
بخش دوم: حمايت از ميراث فرهنگي در حقوق ايران فصل اول: ميراث فرهنگي در قوانين و مقررات ايران 61 مبحث اول: ميراث فرهنگي در قوانين بنيادي 61 1ـ ميراث فرهنگي در قانون اساسي 61 2ـ ميراث فرهنگي در قانون برنامه توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي 65 3ـ ميراث فرهنگي در قوانين شهري 68 4ـ ميراث فرهنگي در قوانين و مقررات مالي 75
عنوان صفحه
مبحث دوم: ضوابط حفاظتي ناظر بر ميراث فرهنگي 81 1ـ حفاري 82 2ـ ورود و صدور 87 3ـ خريد و فروش 92 فصل دوم: حمايت دولت از ميراث فرهنگي 97 مبحث اول: سازمانهاي حامي 97 1ـ سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري 98 2ـ پژوهشگاه ميراث فرهنگي 101 3ـ مركز آموزش عالي 103 4ـ انجمنهاي ميراث فرهنگي 105 مبحث دوم: ثبت ميراث فرهنگي در فهرست آثار ملي 107 1ـ ثبت آثار غير منقول 108 2ـ ثبت آثار منقول 114 مبحث سوم: پيوستن به معاهدات و سازمانهاي بينالمللي 117 1ـ الحاق به معاهدات بين المللي 117 2ـ عضويت در سازمانهاي بينالملي 120
بخش سوم: حمايت از ميراث فرهنگي در حقوق بينالمللي فصل اول: معاهدات بينالمللي 123 مبحث اول: كنوانسيون حمايت از اموال فرهنگي در زمان مخاصمات مسلحانه (1954 يونسكو) 123 1ـ موضوع و دامنة شمول 123 2ـ روشهاي حمايت از اموال فرهنگي 125 3ـ قلمرو اجرايي كنوانسيون 130 4ـ تشكيل كميته مشورتي ملي 133 مبحث دوم: كنوانسيون اتخاذ تدابير لازم براي جلوگيري از ورود و صدور و انتقال مالكيت غير قانوني اموال فرهنگي (1970) 134 1ـ موضوع و دامنة شمول 134 2ـ مقررات شكلي و اجرايي 136 عنوان صفحه
3- تعهدات دول عضو كنوانسيون 138 مبحث سوم: كنوانسيون حمايت از ميراث فرهنگي و طبيعي جهان (1972) 142 1ـ موضوع و دامنة شمول 142 2ـ ابعاد حمايت از ميراث فرهنگي 145 3ـ مقررات شكلي و اجرايي 150 فصل دوم: سازمانهاي بينالمللي 152 مبحث اول: شوراي بينالمللي موزهها ( ايكوم) 152 1ـ تعريف و اهداف 152 2ـ عضويت در ايكوم 154 3ـ اركان ايكوم 155 مبحث دوم: مركز بينالمللي مطالعه، مرمت و حفاظت از اموال فرهنگي (ايكروم) 163 1ـ تعريف و اهداف 163 2ـ عضويت در ايكروم 163 3ـ اركان ايكروم 164 مبحث سوم: شوراي بينالمللي ابنيه و محوطههاي فرهنگي (ايكوموس) 168 1ـ تعريف و اهداف 168 2ـ عضويت در ايكوموس 169 3ـ اركان ايكوموس 170 نتيجهگيري 176 كتابنامه 182
مقدمه الف ـ طرح موضوع: ميراث فرهنگ هر كشور، يكي از اساسيترين اركان تحكيم هويت، ايجاد خلاقيت و خودباوري ملي است. پژوهش در زمينههاي مختلف آن موجب روشن شدن ابهامات تاريخي، شناخت ارزشهاي حاصل از حيات طولاني جامعه و تسري ارزشهاي اصيل نهفته در ميراث فرهنگي، به حيات امروزين جامعه ميشود و بالقوه قادر به تعيين مرزهاي فرهنگي جوامع بشري بوده و حداقل يكي از عوامل اصلي بازشناسي ملتها و كشورها از يكديگر است. هنر و فرهنگ ايراني به دليل ويژگيهاي خاص آن و موقعيت ژئوپلتيك كشور، همواره در هنر و فرهنگ جهان معاصر خود تأثيري شايسته و به سزا داشته است كه امروزه ميتواند از جمله زمينههاي مساعد همكاريهاي بينالمللي باشد. هزاران محوطه باستانشناسي به جا مانده از دورههاي مختلف پيش از تاريخ و تاريخي، دهها شهر زنده و فعال كه داراي هسته مركزي يا بافت تاريخي ارزشمند ميباشند، هزاران بنا و مجموعه تاريخي واجد ارزشهاي نفيس فرهنگي ـ تاريخي و صدها هزار قطعه اثر منقول تاريخي موجود در موزهها، هنرهاي اصيل سنتي با ريشههاي چند صد ساله در تاريخ و فرهنگ اين ملت و جامعه اي با آداب و سنن منحصر به فرد ، يادگارهاي گرانقدر تمدن و فرهنگ غني، اصيل و بينظير ايران است. سرمايه عظيم معنوي و فرهنگي ناشي از اين تاريخ و تمدن بينظير كه ممالكت مختلف از آن الهام گرفتهاند، توجهي جدي، درخور، عميق و همهجانبه را ميطلبد. اهميت فوقالعاده توجه به پژوهش. حفاظت، احياء و معرفي ميراث فرهنگي در تبيين، تحكيم و اقتدار فرهنگ خودي، با توجه به گستردگي و تنوع كيفي و كمي موضوعات، به نحوي است كه پرداختن دقيق و درخور را از عهده دستگاههاي اجرايي مكلف، خارج ساخته و آن را وظيفهاي ملي و همگاني جلوه ميدهد. اما رابطه علم حقوق با ميراث فرهنگي، رابطهاي يكسويه نيست بلكه توجه به مفاهيم و ارزشهاي نهفته در ميراث فرهنگي كه حاصل حيات طولاني ملتي در طول تاريخ است، نشان ميدهد كه در طول تاريخ، زندگي هر نسلي متناسب با شرايط زمان و مكان، تجارب نسلهاي پيشين را دريافت و تكميل كرده يا عيناً و يا به صورتي متكاملتر در حيات جاري خود جريان داده است. از اين رو در حقيقت در حيطه حقوق عرفي، وظيفه قانونگذار كشف سير تحولات روابط اجتماعي و قانونمند ساختن آن است. دقت در رعايت عوامل مذكور در تقنين قوانين، امكان قبول و پذيرش آن را از سوي جامعه و در نهايت شرايط اجراي صحيح آن را فراهم ميآورد. قوانيني كه با طي همه تشريفات قانوني به تصويب رسيدهاند ولي در مرحله اجراء متروك ماندهاند، حداقل يكي از عوامل عدم اجراي آن، عدم انطباق آن با ويژگيهاي فرهنگي، اجتماعي و مذهبي جامعه بوده است. توجه جدي به اهميت فوقالعاده تجارب تاريخي، آداب، سنن، عرف و باورهاي جامعه در وضع قوانين و برنامهريزي متناسب براي حركت صحيح و دقيق براي ساختن حال و آيندهاي متكي بر تجارب تاريخي، ضروري و حتمي به نظر ميرسد. بديهي است بررسي تجارب تاريخي كشور، در امر سازماندهي فعاليتهاي مربوط به ميراث فرهنگي در قالب تشكيلات اداري و قوانين ناظر به وجوه گوناگون فعاليتهاي مربوط به آن، ميتواند در تبيين وظايف متقابل دولت و مردم در قبال اين «وديعه ملي» و همچنين اصلاح روشها و قوانين مؤثر واقع شود. ب ـ اهداف و فرضيات هدف اصلي اين تحقيق هموار نمودن راه براي وضع سياستهاي مناسبتري براي ميراث فرهنگي در ايران و جهان است. اصولاً سياستها براي انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب تنظيم ميگردند. لذا در وضع هر سياستي، شناخت وضع موجود و جهتگيريها براي نيل به وضع مطلوب (موردنظر) ضرورت دارد. از اينروست كه سياستهاي ميراث فرهنگي در ايران وقتي واقعگرايانه و قابل اجرا خواهد بود كه ؛ اولاً بر شناختي تحليلي از وضع موجود متكي بوده و ثانياً نوع ارزيابي و انتظاراتي را كه نظام ارزشي جامعه از آثار تاريخي خود دارد مورد توجه قرار داده باشد. بدين ترتيب طرح پژوهشي حاضر بر پايه اين فرض كه مجموعه ضوابط موجود در ايران در جهت حمايت و حفاظت از ميراث فرهنگي ناكافي بوده و داراي نواقصي است كه با توجه به رشد روز افزون عوامل خطرزا و تهديد كننده ميراث فرهنگي، پاسخگوي نيازهاي امروز نميباشد، شكل گرفته است. در صحنه بينالمللي نيز فقدان انسجام و اتحاد بينالمللي در جهت لازمالاجرا كردن تمهيدات بينالمللي حفاظت از ميراث فرهنگي كاملاً محسوس است. با عنايت به اين مسئله مقاصد اصلي تحقيق در پاسخ به نيازهاي و سؤالات ذيل شكل گرفته است: 1ـ دلايل لزوم حفاظت از ميراث فرهنگي چيست؟ 2ـ ميراث فرهنگي در ضوابط ايران چه جايگاهي دارد؟ 3ـ با عنايت به باستاني بودن كشور ايران آيا قوانين و تشكيلات سازماني پاسخگوي نيازهاي امروز ميراث فرهنگي ميباشد؟ 4ـ آيا در بعد بينالمللي حمايت هاي لازم براي ميراث فرهنگي به وجود آمده است؟ ج) روش تحقيق: در اين پژوهش، از روش كتابخانهاي و منابع اينترنتي استفاده شده است. قوانين و مقررات داخلي و معاهدات بين المللي كه اختصاصاً در زمينه حفاظت از مواريث فرهنگي بودهاند ، بعنوان مهمترين ابزار كار تحقيق مورد استفاده قرار گرفته است.
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
:: برچسبها:
جايگاه ,ضوابط قانوني,حفظ ميراث فرهنگي,تمهيدات جهاني ,
:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1396 |
نظرات ()
|
|
نوشته شده توسط : علی محمد
فرمت فایل دانلودی: .docفرمت فایل اصلی: docتعداد صفحات: 185حجم فایل: 457قیمت: 18500 تومان
بخشی از متن: فهرست مطالب -بررسي كاليدي خانقاه خانقاه شيخ احمد جام خانقاه شيخ عبدالصمد اصفهاني خانقاه چلبي اوغلو خانقاه تقي داد خانقاه تاج الدين خانقاه شاه نعمت ا... ولي -ويژگي هاي معماري خانقاه -خانقاههاي خارج شهر -بخش هاي خانقاهها مشخصات ساختماني زاويه خانقاههاي اوليه نخستين خانقاه در ناحيه عبادان روند تحول بناي خانقاه رباطها و خانقاههاي منطقه بغداد واژهي رباط و كاربرد آن نخستين رباط خانقاههاي كشور مصر خانقاههاي تركيه خانقاههاي منطقه شام تصوف در خراسان خانقاههاي منطقهي خراسان تصوف در فارس رباطهاي شيراز اردبيل كانونهاي خانقاهي امور اقتصادي خانقاهها امور فرهنگي خانقاهها اعمال خانقاهي آداب و رسوم خانقاهي بررسي تفصيلي چند خانقاه آرامگاه شيخ صفي الدين مسجد جمعه و خانقاه شيخ عبدالصمد آرامگاه بايزيد بسطامي خانقاه چلبي اوغلو در سلطانيه پلانها نگاره ها مسجد جمعه و آرامگاه شيخ عبدالصمد در وراي باغستانهاي سرسبز مركز شهر نطنز مناره اي سربفلك كشيده، و گنبدي هرمي شكل در كنار آن توجه هر تازه واردي را به سوي خود معطوف مي دارد. اين مناره بخشي از مجموعه بسيار نفيس مسجد جمعه و آرامگاه عالم رباني و عارف روشن ضمير سده هشتم هجري قمري شيخ نورالدين عبدالصمد اصفهاني نطنزي و سردر خانقاه او مي باشد، كه قسمتهايي از آن از دستبرد مصون نمانده و در نتيجه زينت بخش موزه هاي كشورهاي بيگانه گرديده است. اين مجموعه كه شامل شبستان هشت ضلعي گنبددار مسجد (داراي بخشهاي گوناگون) – آرامگاه شيخ نورالدين عبدالصمد – سردر خانقاه و مناره مرتفعي است به استثناي شبستان گنبددار كه از بناهاي دوره ديلمي است، بقيه مربوط به دوره ايلخانيان مغول مي باشند كه در فاصله سالهاي 704 تا 725 هجري قمري بنا گرديده است. شمال و جنوب و مغرب اين مجموعه را كوچه هاي باريكي فرا گرفته كه در سمت جنوب وسعت بيشتري پيدا كرده و به صورت ميداني كوچك درآمده است. به گفته دونالد ويلبر «تركيب رنگهاي روشن تزئينات خارجي ابنيه در مقابل درخت كهنسالي كه بر آنها سايه افكنده و رنگهاي مختلف كوهستان، منظره جالب توجهي بوجود آورده كه شخص را به ياد نقاشيهاي مينياتور ايراني مي اندازد. همان گونه كه اشاره شد قسمتهايي از اين مجموعه مورد دستبرد قرار گرفته است، و از آن جايي كه از وضع نخستين آن اطلاع چنداني در دست نيست نخست دو نوشته را كه مربوط به سالهاي 1294 و 1316 هجري قمري و حاوي اطلاعات نسبتاً مهمي در باره اين مجموعه است نقل و سپس شرح تفصيلي بناها آورده خواهد شد. اول-در مجموعه ناصري نسخه خطي پس از آوردن شرح در باره اوضاع طبيعي و جغرافيايي قصبه نطنز از مسجد جمعه چنين ياد كرده اسن: «از آثار قديم مسجدي دارد شهره به مسجد جامع، در دالان مسجد مناري ساخته شده كه در اغلب از شهرهاي ايران چنين مناري ساخته نشده. در مسجد دروازه اي ساخته اند (منظور سر خانقاه است) از آجر و كاشي قديم كه چنين كاشي ديده نشده و تاريخ آن هشتصد سال است و در آن مسجد محراب بيت المقدس كه آن محراب از آجر كاشي است و آن مسجد و منار از بناهاي شيخ عبدالصمد مرحوم است كه بقعه خود مرحوم شيخ عبدالصمد در دالان مسجد پهلوي منار است. آجرهاي كاشي زياد داشت كه اغلب آن را برده اند چيزي كه باقي مانده است محرابي در آن بقعه است كه هرگاه يكي از آجرهاي آن گير بيايد در اصفهان بيست تومان متجاوز ميخرند.» در مورد نوشته هاي اين مورخ ناگزير از ذكر چند نكته مي باشد: 1-تاريخ دروازه (سردر خانقاه) را 800 سال نوشته و حال آنكه به سال 1294 هجري قمري 578 سال از تاريخ ساخت آن مي گذشته است. 2-از محراب كاشي مسجد كه به سو.ي بيت المقدس بوده ياد نموده. اين محراب كه به احتمال قريب به يقين در شبستان هشت ضلعي گنبددار بوده امروزه اثري از آن مشاهده نمي گردد. 3-مسجد و منار را از بناهاي مرحوم شيخ عبدالصمد دانسته كه سخن را بدون توجه به نوشته هاي موجود صرفاً به استناد گفته مردم كه امروزه نيز در پاسخ پرسش از باني بنا، همين جواب را مي دهند، اظهار داشته است. 4-بسياري از كاشيهاي ازاره آرامگاه شيخ عبدالصمد قبل از سال 1294 ربوده شده و بقيه آن نيز طي سالهاي بعد مورد دستبرد قرار گرفته است. 5-محراب كاشي آرامگاه شيخ عبدالصمد در سال 1294 بجاي خود باقي بوده و سرقت اين اثر كم نظير مربوط به بعد از آن تاريخ است. با توجه به قيمتي كه براي هر خشت آن در صد و اندي سال پيش تعيين نموده از يك طرف و جو آن زمان از نظر بي سر و ساماني مردم و گرفتاريهاي بي حد و حصر آنان در اثر هرج و مرج كشور و تاخت و تاز اشرار و تاراج هستي مردم، سرنوشت اسف بار اين محراب كه همانا سرقت آن به دست ايادي بيگانه باشد امري غيرقابل اجتناب بوده است. دوم-در سفرنامه تهران به شيراز نظام الملك نيز شرحي در باره اين مجموعه مندرج است كه نسبت به نوشته تحصيلدار اصفهاني مفصلتر مي باشد. نظام الملك و همراهان روز 12 شوال 1316 هجري قمري با كالسكه از تهرانم حركت و پس از پانزده روز مسافرت روز جمعه 27 سوال به ده آباد نخستين آبادي نطنز (واقع در مسير جاده آن زمان) وارد مي شوند و از آنجا به خالد آباد و باد مب روند صبح شنبه 28 شوال از باد به خفر آمده كه راه خود را به سوي طرق ادامه دهند، نظام الملك در خفر تصميم مي گيرد كه از شهر نطنز بازديد نمايد اينك دنباله مطلب عيناً از نوشته هاي منشي نظام الملك نقل مي گردد: «اجنمالاً اينكه بعد از صرف نهار و چاي و فريضه حضرت آقايي مصمم رفتن بخود نطنز شدند كه چهار به غروب مانده بروند و انشاءالله تعالي قبل از غروب مراجعت نمايند. در ساعت مقرر حضرت آقايي سوار شدند و اغلب از همراهان نيز سوار شدند از طرف دست راست خفر از راه جاريان و مزرعه قطيب (منظور مزرعه خطير است: نگارنده) به نطنز تشريف بردند. به قدري اين خط راه به واسطه اشجار و انهار و زراعت گندم و جو سبز و خرم بود كه حقيقتاً انسان از ديدنش محظوظ مي شد. تقريباً ده روز به نوروز مانده است بادامهاي اين دهات نزديك بود كه شكوفه شا باز شود محل زراعت از يك چارك متجاوز بالا آمده بود از مزرعه قطيب گذشته وارد شدند. زن و مرد تماماً در كوچه و روي بامها به تماشا آمده بودند نزديك به مسجد كه رسيدند جناب ناظم الاطباء و چند نفر ديگر از سادات كه اسامي آنها از قرار ذيل است به استقبال آمدند: آقا سيد محمدرضا تاجري، ميرزا سيد احمد تاجر، ميرزااسدالله كدخداي قصبه نطنز، ميرزا سيد حسين تاجر، ميرزا ابوالحسن تاجر، آقا ميرزا سيد علي پسر مرحوم امام جمعه برادر امام جمعه حاليه. درب مسجد جامع كه رسيدند چون مسجد از بناهاي عتيقه بود به جهت ملاحظه خطوط كتيبه بيرون مسجد كه به خط ثلث بود و خطوطي كه در داخل مسجد بود پياده شدند. منار بسيار ممتازي كه نظير آن تا كنون ديده نشده و قدري خرابي در آن منار به هم رسيده بود، متصل به مسجد بنا كرده بودند كه اين شرح در كتيبه بيرون سر درب نوشته شده بود. در وسط طاقنماي طرف دست راست بقعه به خط نسخ لايقربي نوشته بود اميركبير جلال الدين عبدالله اعزه الله در زير همان كتيبه به همان طريق فوق مرقوم بمساعي عبدالصمد صدالمعظم كمال الدين محمد جزاءالله خيرا. در كتيبه داخل مسجد يعني محلي كه در مقابل آنجا امامت مي كنند سوره مباركه جمعه به خط ثلث با نهايت امتياز نوشته شده بود اين خط را از گچ برجسته درآورده بودند. در محل امامت و اطراف محراب كاشيهاي خيلي ممتاز داشته است كه همه را كنده و فروخته اند مختصري از خطوط آن كه آيات قرآني بود باقي بود كه نهايت امتياز را داشت واقعاً خيلي اسباب تاسف بود كه چرا چنين آثاري كه از صنايع قديمه ايران و آثار بزرگ است همت در انهدام آن گماشته اند. بهر حال بقعه اي نيز در يك مسجد بود كه آن بقعه نيز كتيبه ممتازي به خط ثلث با نهايت امتياز از گچ برجسته درآورده بودند و زمينه آن را گچ بري بسيار ممتازي كرده بودند كه هيچ طرف مشابهت به گچ بري حاليه نداشت. چهار طرف آن طاقها كه در بقعه بود از ساروج شكل ستون به وضع خيلي ممتلز مشبك ساخته بودند كه سرهاي ستون خيلي به قبه هاي فولادي كه در علمها نصب مي كنند شبيه بود. مرقدي هم از مرحوم شيخ عبدالصمد كه از اجله عرفا بود ملاحظه شد كه اطراف آن ضريح چوبي بود و سنگ مزار شيخ را در ديوار نصب كرده بودند كه در سال 973 وفات كرده بود. فاتحه خوانده از آنجا بيرون آمديم و سوار شده به راه افتاديم.» همان گونه كه ملاحظه شد نوشته هاي منشي نظام الملك حاوي اطلاعات بيشتر و مستندتري مي باشد كه به بررسي آن يم پردازيم. 1-در نقل مندرجات كتيبه مناره چند اشتباه جزئي به چشم مي خورد. 2-نوشته هاي متن يكي از لوحه هاي موجود در داخل طاقنماي كتيبه كمربندي مناره در اثر ريختگي ناخوانا شده و حال آنكه در نوشته مورد بحث متن كامل آن «بمساعي عبدالصمد صدرالعظم كمال الدين محمد جزاءالله خيرا» درج گرديده است. 3-از كتيبه داخل مسجد شامل سوره جمعه كه به خط ثلث برجسته گچ بري شده بوده است امروز بخشي از آن ريخته و به هنگام تعمير نتوانسته اند كه آن را به صورت اوليه درآورند. 4-سخن از محراب كاشي و كندن و فروختن كاشيهاي آن دارد و اينكه تا آن زمان مختصري از كاشيهاي محراب كه حاوي خطوط قرآني بوده باقي بوده كه متاسفانه در زمان حاضر اثري از محراب كاشي ديده نمي شود فقط در تعميرات اساسي اخير شبستان سه قطعه كاشي نوشته بدست آمد كه احتمالاً مربوط به همان محراب كاشي مي باشد. 5-نويسنده به هنگام اشاره به كتيبه گچ بري بقعه شيخ عبدالصمد از محراب بقعه كه تا سال 1294 هجري باقي مانده بوده سخن به ميان نياورده است. حال آنكه با ديدن اندكي از كاشيهاي محراب داخل مسجد از محراب آن ياد نموده است. اين سكوت مي تواند دليلي بر نبودن محراب كاشي بقعه شيخ عبدالصمد در سال 1316 هجري قمري بوده باشد. 6-از سنگ مزار شيخ كه در ديوار نصب شده ياد نموده كه اكنون چنين سنگي وجود ندارد و سنگ موجود در قسمت بالاي سر قبر نصب شده كه حاوي صلوات چهارده معصوم و تاريخ 1045 هجري قمري است. 7-سال وفات شيخ را كه 973 ذكر نموده صحيح نيست زيرا در كتيبه گچي بقعه اولاً كلمه مزار..... عبدالصمد بن علي و ثانياً تاريخ ساخت بقعه يعني 707 ذكر شده و مسلم است كه در سال مذكور شيخ نورالدين عبدالصمد رخت از جهان بربسته بوده است. اكثر مورخين نيز درگذشت شيخ را به سال 699 هجري قمري نوشته اند. وضع كنوني مسجد مسجد كنوني از شبستان هشت ضلعي گنبد داري كه مشرف بر صحن است و چهار ايوان اصلي و نمازخانه ها و دهليزهايي كه اضلاع صحن را به يكديگر مي پيوندد تشكيل گرديده و مصالح بكار رفته در آن آجر و آهك و پوشش گچ مي باشد. مسجد داراي سه ورودي است يكي جنوبي و دو شمالي كه وروديهاي شمالي هم سطح حياط بوده ولي ورودي جنوبي دالان نسبتاً وسيعي است به طول 82/16 متر كه با دوازده پله وسيع به سطح كوچه جنوبي مي رسد و اين اختلاف سطح موجب گرديده كه بخش جنوبي مسجد در گودي قرار گيرد. در كتيبه سردر جنوبي مسجد با حروف مينايي فيروزه رنگ بر متني زرد روشن و مات (به طريقه متداول در عهد مغول) جملات زير خوانده مي شود: بسم الله الرحمن الرحيم، امر بعمارت المسجد في المسجد المولي المعظم و الكرم خواجه زين الدنيا و الدين خليفه بن حسين الماستري بمساعي الصدر المعظم شمس الدين محمد بن علي النطنزي في سنته اربع و سبعائه. در اين كتاب علاوه بر باني و ساعي و تاريخ ساخت جمله «امر بعمارات المسجد في المسجد» خود روشنگر مراتب زير است: بناي مسجد در اين مكان ابتدا به ساكن نبوده و باني اين زمين را به علت وجود جاي كافي بدين امر اختصاص نداده است زيرا مجموعه مسجد كنوني به پيرامون مسجدي ديگر بنا گرديده است. گرچه وجود تنگناها و گنبد آجري عهد ديلمي خود مبين اين امر است ولي ترتيب كار چنان داده شده كه تمامي اين بناها در ظاهر مجموعه واحدي را نشان مي دهند. ورودي جنوبي مسجد داراي طاق يا سردر نسبتاً مرتفعي است كه علاوه بر ورودي، طرفين آن را دو طاقنماي تزئيني نيز فرار گرفته و كتيبه مورد اشاره به طور كمربندي بالاي در ورودي و دو طاقنماي مذكور قرار گرفته است. ستونهاي دو طرف سردر كه آجري است و بخشي از آن مورد مرمت قرار گرفته شامل دو طاقنماي تزئيني در متن نغول در دو طبقه است كه در فاصله بين طاقنماهاي زير و رو سنگ نبشته اي نصب شده است. سنگ نبشته سمت چپ فرمان شاه عباس اول و سمت راست دستوري است از شاهزاده حسام السلطنه قاجار كه متن هر يك عيناً درج مي گردد. 1-فرمان شاه عباس اين سنگ كه از مرمر سفيد و نوشته آن به خط ثلث برجسته است به ابعاد 45×75 سانتيمتر و شامل 7 سطر است. 2-سنگ نبشته سمت راست سردر به ابعاد 28×31 سانتيمتر و به رنگ خاكستري و متن آن حاوي هفت بيت شعر است كه خط نستعليق برجسته كنده كاري شده به شرح زير: بعهد ناصر دين شهريار كز عدلش ز جور پيل قوي ايمن است مور ضعيف حسام سلطنت آن داوري كه از كرمش دعا به دولت مي كنند و ضيع و شريف چو ميرزااسدالله را اجازت داد بسرپرستي خلق ضعيف و زار و نحيف بازدياد دعاگويي و سلامت شاه بخاص و عام رعيت روف كيست لطيف وجوه ما حصل پاره دوز و صابوني معاف كرد مسلم بصيغه تخفيف به لعنت ابدي باد مبتلا هركس كه منحرف شدوش رايي يا كند تحريف بسال دو صد هشتاد و يك پس از يك الف ز طبع سيما اين قطعه يافت نظم و رديف سردر، داراي در چوبي منبت كاري است كه به سوي پله كانها و راهروي وسيع پشت آن باز مي شود و در اثر تماس با آفتاب و ساير عوامل جوي بيشتر نقوش منبت و خطوط آن محو يا ريختگي پيدا كرده است. آن چنانكه فقط بر دماغه در جمله هاي زير به دشواري خوانده مي شود: «......بن يحيي النطنزي تقبل الله عمل استاد..... الاصفهاني في رمضان سنه خمس و عشرين و ثمانمائه» 825 هجري قمري راهرو و ورودي جنوبي از سطح كوچه پايين تر و با 10 پله به كف آن مي رسند. دالان ورودي جنوبي از طريق پله كاني از يك سو به بام و از سوي ديگر به اطاق پشت آرامگاه شيخ نورالدين عبدالصمد و توسط راهروهاي فرعي به شبستان بزرگ، شبستان نوساز احداثي بر خرابه هاي خانقاه، آرامگاه شيخ عبدالصمد، حياط و حياط خلوتي كه در آن آبريزگاه ايجاد شده اتصال دارد. صحن مسجد فضاي مربع شكلي است به طول 06/14 متر كه در چهارسوي آن چهار ايوان بزرگ شبستانهاي بزرگ و كوچك و راهروهايي چندگانه بنا گرديده است. در ميان حياط فضاي گودي است كه با هشت پله وسيع به كنار قنات آبي پايان مي گيرد كه نه تنها آب مورد نياز ساكنين پيرامون مسجد را در سابق تأمين مي نمود بلكه با وجود پيدايش و گسترش شبكه آب لوله كشي هنوز نيز آب اين قنات جهت آشاميدن مورد استفاده قرار مي گيرد. ايوان جنوبي اين ايوان كه عرض دهنه آن 50/6 و طول آن 14/4 متر است داراي سقفي مرتفع با طاق رومي پيش و پس به بلندي تقريبي 75/10 متر مي باشد به ديوار جنوبي ايوان محرابي نمايان است كه در طرفين اين محراب دو ورودي شبستان بزرگ قرار دارد كه فقط ورودي سمت راست مستقيماً به شبستان مي پيوندد. لچكي وروديها را حاشيه گل و بوته، گچ بري و كلمات محمد به خط كوفي به رنگ قهوه اي كه به صورت نقشي درآمده فرا گرفته است. در بالاي محراب نقوش گل و بوته و در زير آنكه لچكي هاي محراب است تكرار كلمه علي به خط كوفي و به ديوار محراب جمله انا مدينه العلم و علي بابها به رنگ قهوه اي در زمينه سفيد گچ بري شده است. در تعميرات اساسي مسجد به ويژه ايوان جنوبي كه در سالهاي 1355 تا 1367 انجام گرفت با لايه برداري نمونه اي از پوشش گچي ايوان وجود پنج لايه پوشش گچ مشخص گرديد. موضوع قابل توجه آنكه در لايه هاي زيرين اين پوشش نوشته هايي به نظم و نثر با تاريخهاي مختلف پيدا شد كه در اثر مهارت استادكاران مسئول، اصالت آنها حفظ و اينك در معرض تماشاي همگان قرار گرفته است. بيشتر اين نوشته ها در كناره محراب و ديواره هاي آن به چشم مي خورد. بالاي لچكي ورودي شبستان بزرگ كتيبه يا كمربندي به خط ثلث سفيد در زمينه اي قهوه اي شامل آيه 25 سوره نور و چند آيه اول سوره دهر نوشته شده كه نوشته هاي آن در اثر عوامل جوي تقريباً ناخوانا گرديده است. گيلويي گچي بالاي اين كتيبه كمربندي نمايانگر تقسيم مضاعف ايوان است و بخش بالايي گيلويي شامل مشبك هاي آجري و طاقنمايي با مقرنس گچي و دالانهايي كه به وسيلة غلام گردشها به يكديگر اتصال دارند و درگاههاي جنبي با نرده هيا مشبك آجري، مي باشد. طرفين ايوان جنوبي راه دهليزها در دو طبقه با نرده هاي مشبك آجري در جلوي آنها، فرا گرفته كه دهليز پاييني سمت جنوب شرقي شبستانهاي فرعي اين قسمت شده است. ستونهاي دو طرف ايوان را نغولهاييي هر يك در سه طبقه پوشانيده كه بر ستون سمت چپ دو سنگ نبشته و ستون سمت راست يك سنگ نبشته در فاصله نغولها نصب گرديده كه در آنها شرح رقابتي از موقوفات مسجد كنده كاري شده است. گنبد آجري همانگونه كه اشاره شد در انتهاي ايوان جنوبي دو ورودي تعبيه شده كه ايوان را به شبستان پشت آن متصل مي كند. از ظواهر امر چنين استنباط مي گردد كه اين شبستان هشت ضلعي كه گنبدي آجري بر آن استوار گرديده جزئي از مجموعه احداثي دوره ايلخانان مغول است. حال آنكه حقيقت امر چنين نبوده، و با توجه به چگونگي موقعيت مكاني شبستان اين موضوع كاملاً آشكار مي گردد. زيرا شبستان بر محور ايوانهاي جنوبي و شمالي صحن واقع گرديده و فقط ورودي سمت راست شبستان (از ايوان جنوبي) در امتداد محور شبستان قرار گرفته است. با رجوع به نقشه موضوع كاملاً روشن مي گردد. گرچه در مجموعه ناصري نسخه خطي و سفرنامه نظام الملك از محراب كاشي و كتيبه هاي گچ بري اين شبستان ياد شده ولي اكنون جز منبري شش پله كه با سنگ و ساير مصالح ساختماني بنا شده و روي آن را پوششي از گچ فرا گرفته، اثري از تزئينات ياد شده در داخل شبستان به چشم نمي خورد زيرا محراب كاشي آن در اواخر دوره قاجاريه به سرقت رفته است. آقاي حاج محمدباقر مرتضوي امام جماعت مسجد از قول مرحوم صدرالعلما پدر همسر خود در مورد سرقت محراب كاشي واقع در محوطه گنبد ديلمي چنين اظهار مي داشت: در سفري اجلال الدوله شاهزاده قاجار هنگام عبور از نطنز از اين مسجد بازديد نمود محراب كاشي مورد توجه او قرار گرفت و خيلي از آن تعريف كرد. پس از اين بازديد به فاصله چند روز محراب مورد سرقت قرار گرفت. چون دزدان براي انجام سرقت منبر چوبي را كه در ايوان شمالي قرار داشته به محوطه گنبد ديلمي برده بودند، خادم مسجد كه آدم ساده اي بوده صبحگاه فقط متوجه جابجايي منبر شده و به خانه امام جماعت وقت رفته مي گويد آقا ديشب منبر امام حسين (منبري كه در ايوانم شمالي بوده) به زيارت منبر حضرت علي (منظور منبر گچي داخل گنبد ديلمي) رفته است. امام جماعت مي گويد موضوع به اين سادگي نيست برويم از مسجد بازديد كنيم به هنگام ورود به محوطه گنبد متوجه مي گردند كه محراب كاشي به سرقت رفته است. پرفسور آندره گلدار باستان شناس شهير فرانسوي در مورد اين شبستان چنين اظهار نظر كرده است: «از عجايب اين بنا كه تا به حال نظيرش ذرات نديده ام اين است كه شبستان برروي محور صحن و ايوانهاي شمالي و جنوبي واقع نگشته لكن فرضه كه به شبستان راه دارد به امتداد محور باز مي گردد. در قسمت وسط ديوار عقب ايوان جنوبي قطعه بنايي نمايان است كه براي اينكه از وجود آن قطعه ديوار ناجور و بدشكل نشود محراب ديگري در آن كنده اند. در دو طرف اين پيش آمدگي ناجور دو فرضه (درگاه ورودي) موجود است و محور شبستان با يكي از آن فرضه ها موافقت دارد. از آنجا كه علاقه و احترام معماران ايراني به محور ساختماني چه در قديم و چه در حال حاضر مسلم است و نمي توان گفت كه اين انحراف محور از روي تفنن معماران پيدا شده پس بايد گفت به جهتي از جهات كه فعلاً ما را از آن اطلاعي نيست شبستان را متمايل به جانب غرب كرده اند مثلاً براي رعايت استقامت كوچه يا به علت وجود بناهايي كه مانع كار بوده اند يا غير اينها، به عبارت ديگر اين طرز ساختمان را ما نتيجه اصلي و طرح عادي معماران ايراني آن زمان نمي توانيم بدانيم بلكه بايد گفت آن را در اثر شرورت و براي رفع اشكال به اين صورت ساخته اند». نظر گدار در مورد اينكه انحراف محور شبستان امري تفنني نبوده و در اثر ضرورت و براي رفع اشكال صورت گرفته بسيار جالب و ارزنده است. شايد كاوشهاي بعدي كه منجر به كشف حقيقت گرديد با توجه به اين نظريه بوده است. در سالهاي اخير مسئولين امور باستان شناسي در صدد تعمير شبستان برمي آيند به هنگام تخريب گچ كاريهاي شكاف برداشته بدنه شبستان با كتيبه اي آجري به خط كوفي در قسمت پاي طاق ضلع شرقي مواجه مي گردند كه با وجود از بين رفتن بخش بزرگي از كتيبه باز جمله «تسع و ثمانين و تلاشمائه» 389 در آن تشخيص داده مي شود. اين كتيبه باارزش خود روشنگر مجهولاتي چند به شرح زير مي باشد: 1-اين شبستان در اواخر قرن چهارم هجري بر همان محوري كه امروزه مشاهده مي گردد، بنا شده است. 2-بخشهاي مختلف مسجد در اوايل قرن هشتم يعني تقريباً 315 سال بعد در اين محل بنا نهاده مي شود. منتهي در عمل نقشه كار را چنان پياده مي نمايد كه شبستان قديمي نيز جزو اين مجموعه شده و با آن هماهنگي نسبي پيدا مي كند منتهي با توجه به شرايط زماني و مكاني محل، مسجد را بر محور جداگانه يا بنا مي نمايند. 3-احتمال آن ميرود كه شبستان مورد بحث خود بنايي مفصل و مورد احترام از قبيل آرامگاه و به احتمال بيشتر مسجد بوده كه به مرور زمان بخشي از آن ويران گرديده بوده است و بانيان مسجد بخش باقي مانده را به بناي مسجد متصل مي نمايند. 4-در كتيبه كاشي سردر جنوبي مسجد به جمله «امر به عمارت المسجد في المسجد» برخورد مي كنيم كه اين جمله نيز گويا آن است كه بخشهاي گوناگون اين مسجد در مسجد ديگري بنا نهاده شده است. حال ببينيم عقيده ساير صاحب نظران در اين باره چيست: 1-دونالدن ويلبر مولف كتاب معماري اسلامي ايران در دوره ايلخانيان در مورد مجموعه مسجد جمعه نطنز چنين اظهار نظر نموده است: مطالعه نقشه مسجد جامع نشان مي دهد كه وجود صحن يا بنايي در شمال مقبره شيخ عبدالصمد در تعيين محل مسجد موثر بوده است. ايوان غربي مفتاح به شمار مي رود اين ايوان از سه ايوان ديگر كوچكتر است و اگر به اندازه سايرل ايوانها بود محو ر صحن در امتداد محور بناي هشت ضلعي قرار مي گرفت و ديوار خارجي آن لااقل دو متر بيشتر به سمت مغرب پيش مي آمد. ظاهر براي اين اندازه طبيعي و عادي جا وجود نداشته است. بنابراين ساختمان متعلق به اوايل قرن چهاردهم ميلادي (برابر اوايل قرن هشتم هجري قمري) در محلي آغاز شد كه ظاهراً بناي هشت گوش و برج و ابنيه ديگر آنجا را اشغال كرده بود. 2-سازمان ملي حفاظت آثار باستاني – دفتر فني استان اصفهان در گزارش خود تحت عنوان مسجد جامع نطنز – گنبد آجري چنين آورده است:چ سال گذشته در باره گنبد آجري بزرگ (گنبد جنوبي) مسجد جامع نطنز به دو موضوع بسيار مهم كه در اثر بررسيهاي به دست آمده بود اشاره شد. الف-اين كه گنبد در سال 389 هجري بنا شده است و قديمي ترين گنبد تاريخ دار منطقه به شمار مي آيد. ب-اينكه به احتمال زياد گنبد داراي رواقي بوده است كه اطراف آن گردش داشته و ساختمان گنبد و رواق به صورت منفرد بنا گشته. بررسيهاي سال جاري بيشتر در ارتباط با تحقيق فرضيه وجود رواق دور گنبد و تركيب معماري آن بود. پديد آمدن اين فرضيه ناشي از كشف آثاري از ساختمان پيوسته به بناي گنبد بود كه در ضلع شمالي پابرجاست تركيب ساختمان رواق علاوه بر ضلع شمالي در پهلوي شمال غربي مشخص شد. فرضيه ما در باره ساختمان رواق و گنبد به شرح زير است: گنبد با رواقي در اطرافش به صورت منفرد در پايان قرن چهاردهم به وجود مي آيد. رواق پشت ديوار قبلي (سمت قبله) به دلائلي ويران مي گردد و در اثر مرور زمان معبر عام مي شود. با ويران شدن اين بخش از رواق ساختمان گنبد در جبهه جنوبي دچار عدم تعادل مي گردد. بالا آمدن سطح گذر پشت گنبد در اثر ويران شدن رواق جنوبي و نفوذ آبهاي سطحي و رطوبت، پايه هاي الف و ب را به سختي آسيب مي رساند و مالاً به دنبال خود نيمه گنبد استوار بر پايه هاي الف – ب – ج – ط – را به پايين فرو مي كشد. نيم گنبد و پايه هاي الف و ب توسط بانيان مسجد جامع در قرن هشتم هجري كاملاً بازسازي مي شود دليل روشن اين موضوع تغيير نوع مصالح اين ستونها (كه از سنگ است) و معماري آن است در قياس با ساير ستونهاي اصلي برپادارنده گنبد و ديگر آنكه كتيبه آجري قرن چهارمي گنبد صرفاً در نيمه شمالي وجود دارد. و ساختمان نيمه بازسازي شده بخصوص در بخش كتيبه با درزي مشخص از نيمه اصلي جداست. در ساختمان مسجد قرن هشتمي حفاظت از گنبد قرن چهارم تا آنجا كه به طرح كلي لطمه اي وارد نسازد مد نظر سازندگان بوده است. با توجه به اين اصل با اقدامات زير، گنبد ديلمي در طرح مسجد جامع گنجانده مي شود. 1-در بخش شمالي و شمال غربي رواق كه در مجاورت راهرو ورودي مسجد قرار داشته وروديهايي به حياط و زير گنبد تعبيه مي شود. 2-روي ستونها و بدنه هاي اصلي رواق در بخشهاي فوق به منظور هماهنگي با مجموعه مسجد جديد و نسبت به نياز نماسازي مي شود. 3-ساختمان رواق در جبهه شمال شرقي و شرقي به منظور ايجاد تقارن لازم در صحن مسجد جديد و احداث ايوان جنوبي صحن تخريب (و يا از بازسازي آن صرف نظر مي شود). 4-به منظور ايجاد تقارن، محرابي در دل ستون «و» در امتداد محور تقارن صحن به وجود مي آيد و در دو طرف محراب دو ورودي متقارن، با دستكاري و نماسازي روي جرزهاي اصلي، به داخل شبستان زير گنبد تعبيه مي شود. 5-دو پايه «الف» و «ب» و نيم و نيم گنبد فروريخته به طور كلي بازسازي مي شود. 6-دو دهانه طرفين محراب جديد كاملاً بسته مي شود. 7-بدنه داخلي گنبد شمشه سيم گل و ابزاربندي مي شود با حفاريهايي كه در ايوان جنوبي مسجد صورت گرفت وجود اثر دو ستون، تداوم رواق را در ضلع شرقي تاييد نمود. با مشخص شدن ادامه آجر فرش كف رواق در ضلع جنوب شرقي و كشف آثار پاكار لنگه طاقهاي ساختمان رواق بر بندنههاي خارجي ستوهاي «ز» و «ط» ادامه ساختمان رواق در اين جبهه نيز مسجل گرديد. بررسي هاي مربوط به تداوم ساختمان رواق در گذر جنوبي گنبد به علل شهري در اين سال ميسر نگرديد.» سقف اين شبستان گنبدي است آجري يك پوشه مدور به محيط 26 متر كه بر ساقه هشت ترك آن كه به ارتفاع دو متر است، استوار گرديده. ايوان شمالي كه عرض دهنه آن 88/5 متر و بلندي آن از كف حياط تا لب بام 75/10 متر است در حدود 62 سانتيمتر از ايوان جنوبي عرضي ناشي از اهميت موقع آنها در طرح بنا مي باشد. در ساخت اين ايوان نيز موضوع قرينه سازي رعايت شده است زيرا طرفين آن را در دو دهليز سرپوشيده در دو طبقه فرا گرفته است. دهليزهاي بالايي كه جلو آنها را نرده هاي مشبك آجري قرار گرفته به وسيله غلام گردشيهايي به يكديگر اتصال دارند. ديوار شمالي ايوان داراي دو طاقنما در دو طبقه با تزئينات مقرنس گچي و دو درگاه كوچك در طرفين آنها مي باشد. تمام طاق اين ايوان اصلي نيست زيرا در مدت زماني قبل بخشي از آن فرو مي ريزد. سپس قسمت فروريخته را به تقليد از طاق قبلي ساخته ولي تزئينات و نوشته هاي آن را نتوانسته اند در طاق منعكس نمايند. لذا امروز فقط در طرفين لبه هلالي طاق، بخشي از كتيبه هاي قديمي را مي توان ملاحظه نمود. اين كتيبه كه به خط ثلث سفيد بر متن لاجوردي گچ بري شده است شامل قسمت اول آيه 18 سوره توبه تا «واليوم الاخر» سپس به علت ريختگي سقف دنباله كتيبه قطع و در بخش باقي مانده كتيبه در سمت ديگر لبه طاق جملات «مسجد.....الصدر.....الدنيا و الدين علي بن.....النطنزي سنه سبع و سبعمائه» (707) خوانده مي شود كه به احتمال زياد قسمت ريخته شده كتيبه شامل بقيه ايه 18 و حتي ايه 19د سوره توبه بوده است.
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
:: برچسبها:
پایان نامه معماری,مسجد در ایران,مساجد در ایران,مسجد,مساجد,معماری مساجد ایران,خانقاه شيخ احمد جام,خانقاه شيخ عبدالصمد اصفهاني,خانقاه چلبي اوغلو,خانقاه تقي داد,خانقاه تاج الدين,خانقاه شاه نعمت ا,ولي,ويژگي هاي معماري خانقاه,خانقاههاي خ ,
:: بازدید از این مطلب : 289
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1396 |
نظرات ()
|
|
نوشته شده توسط : علی محمد
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1396 |
نظرات ()
|
|
نوشته شده توسط : علی محمد
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: تعداد صفحات: 135حجم فایل: 2491قیمت: 18700 تومان
بخشی از متن: رساله موزه آ ب فایل پی دی اف با 135 صفحه چکیده , چگونگی شکل گیری حجم معماری , مقدمه , مبانی نظری , اب نماد برکت , آب و درمان , آب چهل یاسین , نقش آب در طبیعت , انسان و آب , کسب انرژه از آب , آب در زندگی روز مره , آب و معماری , ایده ها و مفاهیم کلی در در طرح موزه آب موزه و عملکرد آن , بررسی نمونه های مشابه موزه های داخلی و خارجی و ...
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
:: برچسبها:
دانلود رساله معماری ,رساله کامل موزه ,پروژه پایان ترم معماری ,موزه آب ,نمونه های داخلی و خارجی موزه ,خرید رساله ,پایان نامه ,رساله موزه آب ,
:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1396 |
نظرات ()
|
|
نوشته شده توسط : علی محمد
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: PPTتعداد صفحات: 158حجم فایل: 18195قیمت: 18700 تومان
بخشی از متن:
توضیحات:
فایل پاورپوینت بررسی و آشنایی با سبک طراحي و تزيينات داخلي آرت دکو،در حجم 158 اسلاید،همراه با دو هدیه ویژه.
بخشی از متن:
deco نامي است که به رايج ترين و فراگيرترين سبک طراحي و تزيينات داخلي طي دهه هاي 1920 و 1930 در اروپا و آمريکا ، اطلاق مي شد . سالهای 1920 تا 1939 ، یعنی زمان بین دو جنگ جهانی دوره تاریخی این سبک در اروپا بود . این سبک دکوراتیو در فرانسه شکل گرفت . شهر پاریس در فرانسه به عنوان مرکز این جنبش شناخته شده بود و خیلی از هنرمندان مهم دراین شهر زندگی میکردند. از جمله: ژاک امیل رولمن (Jacques-Emile Ruhlmann) که یکی از معروفترین مبل سازهای آرت دکو بود. ادگار براندت (Edgar Brandt) و ژان دوناند (Jean Dunand). در شیشه کاری رنه لالیک (René Lalique) و موریس مارینو (Maurice Marinot) و در جواهر و ساعت سازی .
فهرست مطالب: معرفی تاریخچه طراحان و نمونه آثار آثار هنری در سرزمین های مختلف تصاویر و توضیحات از آثار مختلف رنگ های مورد استفاده در آرت دکو خطوط طراحی شیشه های رنگی و پنجره مدل های مختلف شیرآلات تصاویر گوناگون
این فایل با فرمت پاورپوینت در 158 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.
هدیه محصول فایل پاورپوینت تصویری طراحی داخلی(24 اسلاید) فایل Wordطراحی نمای ساختمان(8صفحه)
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
:: برچسبها:
دانلود هنر آرت دکو,سبک طراحي و تزيينات داخلي آرت دکو,پاورپوینت معماری,پاورپوینت طراحی داخلی,تزئینات داخلی,پاورپوینت آرت دکو,آرت دکو,طراحی داخلی,آشنایی با هنر آرت دکو,آرت دکو در طراحی داخلی ,
:: بازدید از این مطلب : 249
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1396 |
نظرات ()
|
|
نوشته شده توسط : علی محمد
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: docتعداد صفحات: 19حجم فایل: 660قیمت: 19000 تومان
بخشی از متن: تعداد صفحات انگلیسی 15 صفحه (4202 کلمه) تعداد صفحات ترجمه فارسی 19 صفحه ترجمه انگلیسی به فارسی، دانشگاه، پژوهش مقاله انگلیسی پی دی اف به همراه مقاله فارسی در قالب آفیس قابل ویرایش به همراه ترجمه شکل و جدول هر 250 کلمه 1 صفحه میباشد حداکثر قیمت برای هر صفحه 1000 تومان سال انتشار : 2016 نمونه ترجمه
شیمی تششعات، نقش مهمی در توسعه انرژی هسته ای مدرن ایفا میکند. پژوهش پیشگام در علوم هسته ای، برای مثال توسعه نسل چهارم راکتورهای هسته ای است که نمی تواند بدون محلولهای شیمیایی دنبال شود. مسائل پیشرو مربوط به راکتورهای آب سبک، نگرانی را در مورد پرتوکافت آب در مدار اولیه ایجاد کرده است؛ ذخیره سازی طولانی مدت سوخت هسته ای؛ اثرات تششع در کابل و سیم عایق و در مبدل یونی برای تصفیه آب استفاده میشود؛ همچنین روش های بازفرآوری زباله های رادیو اکتیو و ذخیره سازی صورت میگیرد. آثار تششع بر روی مواد و افزایش خوردگی در راکتورهای نسل (II / III / III+) و آینده (IV) و در مدیریت مواد زائد، دفع عمیق زمین شناسی و پردازش دوباره سوخت، بسیار مهم می باشد. نسل جدید راکتورهای (III+ و IV)، چالش های جدید را برای شیمیدانان تششعات با توجه به شرایط جدیدش در عمل و استفاده از نوع جدیدی از مایع خنک کننده، تحمیل کرده است. در این مقاله به طور عمده در مورد اثرات تششع بر عملکرد بلندمدت و ایمنی در توسعه نیروگاه¬های هسته ای متمرکز شده است.
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
:: برچسبها:
شیمی تششعات, تششع, اثرات تششع ,
:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1396 |
نظرات ()
|
|
نوشته شده توسط : علی محمد
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: docتعداد صفحات: 19حجم فایل: 1000قیمت: 19000 تومان
بخشی از متن: تعداد صفحات انگلیسی 14 صفحه (3520 کلمه) تعداد صفحات ترجمه فارسی 19 صفحه ترجمه انگلیسی به فارسی، دانشگاه، پژوهش مقاله انگلیسی به همراه مقاله فارسی به همراه ترجمه شکل و جدول هر 250 کلمه 1 صفحه میباشد فایل فارسی در قالب آفیس و فایل انگلیسی pdf زیر قیمت بازار نمونه ترجمه مقاله 2012 چکیده سینتیک واکنشهای درگیر در هیدروژن زدایی پروپان به پروپیلن با کاتالیزور پلاتین، قلع/Al2O3 مورد مطالعه قرار گرفت. خنثی سازی همزمان هیدروژن زدایی، هیدروژن کافت و مکانهای کراکینگ به صورت مجزا نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. مدل برای به دست آوردن تبدیل گذرا از پروپان، گزینش محصول و فعالیت مکان کاتالیزوری توسعه داده شد. واکنش هیدروژنزدایی به عنوان غلظتهای حاکم پروپان و هیدروژن واکنش اصلی در طول راکتور (واکنشگاه) در نظر گرفته شد. آزمون کاتالیزوری در یک راکتور کوارتز با بستر ثابت انجام شد. ......................................... لغات کلیدی: هیدروژن زدایی پروپان، کاتالیزور Pt-Sn، کراکینگ، هیدروژن کافت، خنثی سازی کاتالیزور، سینیتیک
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
:: برچسبها:
مطالعه, سینتیک, , هیدروژن, زدایی, پروپان, و, واکنش, های, جانبی, با, کاتالیزور, پلاتین,, قلع,اکسید, آلومینیوم, (Al2O ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1396 |
نظرات ()
|
|
نوشته شده توسط : علی محمد
فرمت فایل دانلودی: .rarفرمت فایل اصلی: حجم فایل: 275قیمت: 19000 تومان
بخشی از متن: همه فهرست بهای 95 تحت اکسل فهرست بهای آبیاری تحت فشار،آبیاری و زهکشی،تاسیسات مکانیکی،خطوط انتقال آب،ساخت و ترمیم قنات،سد سازی،شبکه توزیع آب فاظلاب فایل اکسل فهرست بها 95فهرست بها 95فهرست بها اکسلی 95فهرست بهاي رشته آبخيزداری و منابع طبيعی سال 1395فهرست بهاي رشته آبياری تحت فشار سال 1395فهرست بهاي رشته آبياری و زهكشی سال 1395فهرست بهاي رشته انتقال و توزيع آب روستايی سال 1395فهرست بهاي رشته تأسيسات برقی سال 1395فهرست بهاي رشته تأسيسات مكانيكی سال 1395فهرست بهاي رشته چاه سال 1395فهرست بهاي رشته خطوط انتقال آب سال 1395فهرست بهاي رشته راه، راه آهن و باند فرودگاه سال 1395فهرست بهاي رشته راهداری سال 1395فهرست بهاي رشته ساخت و ترميم قنات سال 1395فهرست بهاي رشته سدسازی سال 1395فهرست بهاي رشته شبكه توزيع آب سال 1395فهرست بهاي رشته شبكه جمع آوری و انتقال فاضلاب سال 1395فهرست بهای آبخيزداری و منابع طبيعی سال94فهرست بهای آبياری تحت فشار سال94فهرست بهای آبياری و زهكشی سال94فهرست بهای ابنيه سال94فهرست بهای اکسل 95 آبیاری و زهکشیفهرست بهای اکسلیفهرست بهای انتقال و توزيع آب روستايی سال93فهرست بهای تأسيسات برقی سال94فهرست بهای تأسيسات مكانيكی سال94فهرست بهای چاه سال94فهرست بهای خطوط انتقال آب سال94فهرست بهای راه، راه آهن و باند فرودگاه سال93فهرست بهای راهداری سال94فهرست بهای ساخت و ترميم قنات سال94فهرست بهای سدسازی سال94فهرست بهای شبكه توزيع آب سال94فهرست بهای شبكه جمع آوری و انتقال فاضلاب سال
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
:: برچسبها:
فهرست بهای آبیاری تحت فشار ,
آبیاری و زهکشی ,
تاسیسات مکانیکی ,
خطوط انتقال آب ,
ساخت و ترمیم قنات ,
سد سازی ,
شبکه توزیع آب فاظلابفایل اکسل فهرست بها 95فهرست بها 95فهرست بها اکسلی 95فهرست بهاي رشته آبخيزداری و منابع طبيعی سال 1395فهرست بهاي رشته آبياری تحت فشار ,
:: بازدید از این مطلب : 260
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1396 |
نظرات ()
|
|
|
|
|