|
|
نوشته شده توسط : علی محمد
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: PPTXتعداد صفحات: 158حجم فایل: 8241قیمت: 20000 تومان
بخشی از متن: توضیحات: فایل پاورپوینت آشنایی با نظام 5 اس،در حجم 158 اسلاید قابل ویرایش.
بخشی از متن: 5 اس نیز مانند مقولا دیگر بهره وری و کیفیت، پیشینه بسیار کهن دارد.
نخستسن متن در باب 5 اس در سال 1986 نگاشته شد.
مهمترین متن در زمینه 5 اس، تحت عنوان " 5 اس ، 5 کلید برای نیل به محیطی برخوردار از کیفیت فراگیر " تالیف اوسادا در سال 1991 منتشر شده است. ژاپنیها در سالهای اخیر و بعد از جنگ جهانی دوم، روشهای متنوعی از مدیریت نوین را ، مخصوصا از ایالات متحده جذب کرده اند.
سیستمی تحت عنوان 5 اس برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم در ژاپن شکل گرفت ولی ایده اولیه این سیستم ، ژاپنی نمی باشد. ژاپنی ها با الگوبرداری از برخی صنایع آمریکایی و اروپایی و پس از توسعه و سیستماتیک نمودن آن ،این سیستم را ارائه نمودند.
الگوهای اولیه ایکه مورد استفاده ژاپنیها قرار گرفت شامل سه دسته از صنایع اروپایی و آمریکایی می باشد. دسته اول صنایعی که رعایت بهداشت و تمیزی و نظم از زیرساختهای اساسی آن می باشد
دسته دوم سازمانهای خدماتی
دسته سوم شامل سازمانهای پیشرویی که به اهمیت مباحثی چون انسان، ماشین، انسان-کار و انسان-محیط توجه خاصی نموده اند. و...
این فایل با فرمت پاورپوینت در 158 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
:: برچسبها:
دانلود پاورپوینت آشنایی با نظام 5 اس,آشنایی با نظام 5 اس,مزایای پیاده سازی 5 اس,5S,بررسی سیستم 5 اس,پاورپوینت آشنایی با نظام 5 اس,صنایع,بررسی تحلیلی فاکتورهای 5S,پاورپوینت بررسی نظام 5 اس,نظام 5 اس ,
:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 مهر 1396 |
نظرات ()
|
|
نوشته شده توسط : علی محمد
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: PPTXتعداد صفحات: 106حجم فایل: 38956قیمت: 20000 تومان
بخشی از متن: توضیحات: فایل پاورپوینت هنر و معماری ایران،در حجم 106 اسلاید قابل ویرایش،همراه با یک هدیه ویژه.
بخشی از متن: معماری درایران سابقه دیر پایی دارد .(از پنج هزار سال پیش از میلاد مسیح تا عصر حاضر) معماری ایران درطی دوران پر فراز و نشیب خود تحولات چشمگیری را داشته است.دارای ویژگی های خاصی است ودرهر یک ازدوره های تاریخی تغییراتی به خود دیده است، ولی اصول آن حفظ گردیده است.
دوره های معماری ایران: الف)معماری ایلامی
ب)معماری مادی ج)معماری هخامنشی د)معماری اشکانی(پارتی) ه)معماری ساسانی
الف)معماری دوره ایلام:
ایلامی ها ساکنان اصلی ناحیه خوزستان ونواحی مجاور آن بودند. قدیمی ترین مدارک مربوط به پادشاهی ایلامی ها به قرن بیست وهفتم پیش از میلاد می رسد. معماری ایلام قدیم
معماری ایلام میانی معماری جدید و...
فهرست مطالب: دوره های معماری ایران الف)معماری ایلامی ب)معماری مادی ج)معماری هخامنشی د)معماری اشکانی(پارتی) ه)معماری ساسانی بررسی آثار در همه دوره ها،همراه با تصاویر و نقشه
این فایل با فرمت پاورپوینت در 106 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.
هدیه محصول: فایل پاورپوینت سبک معماری دیکانستراکشن(14 اسلاید)
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
:: برچسبها:
دانلود پاورپوینت هنر و معماری ایران,هنر و معماری ایران,دوره های معماری ایران,پاورپوینت آشنایی با هنر و معماری ایران,معماری ایلامی,معماری مادی,معماری هخامنشی,پاورپوینت هنر و معماری ایران,معماری اشکانی(پارتی),معماری ساسانی ,
:: بازدید از این مطلب : 256
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 مهر 1396 |
نظرات ()
|
|
نوشته شده توسط : علی محمد
فرمت فایل دانلودی: .docفرمت فایل اصلی: docتعداد صفحات: 182حجم فایل: 2552قیمت: 20000 تومان
بخشی از متن: پيشگفتار
مقدمه طرح موضوع -ضرورت موضوع -اهداف پروژه پيشگفتار
فصل اول 1ـ 1 ـ فرهنگ نمايش و نقش آن در ايران 2ـ 1 ـ شناخت سينما 1 سينما چيست ؟ 3 ـ 1 ـ تاريخچة سينمای جهان 1 ـ3 ـ 1 ـ اختراع سينما 2 ـ 3 ـ 1 ـ تاريخ سينمای ايران 1 3 ـ 3 ـ 1ـ سينمای حال حاضر ايران 1 فصل دوم
رهيافتی نظری بر عناصرسازندة فيلم و معماری 1 ـ 2 ـ معماری و سينما 1ـ 1 ـ 2 ـ معماری در سينما . 1 2ـ 1 ـ 2 ـ معماری رسا نه ای « Media Architecture » 2 ـ 2 ـ سينما و حرکت 1 1 ـ 2 ـ 2 ـ معماری تحرک وسکون 2
3 ـ 2 ـ سينما و زمان 1 4ـ2 ـ فضا و زمان 1 1 ـ 4 ـ 2 ـ فضا در معماری و سينمای امروزی 1
5 ـ 2 ـ معماری سينما 1
1-6-3-1- سازمان سينما
2-6-3-1- سينما به عنوان زبان و بيان يك قوم و گروه اجتماعي و فرهنگي خاص
3-6-3-1- سينما به عنوان يك صنعت
4-6-3-1- سطح تأثير اجتماعي
5-6-3-1- تأثير سينما بر روابط اجتماعي- خانوادگي
6-6-3-1- طرح شدن سينما در سياستگذاري اجتماعي فرهنگي كشورها 7-6-3-1- سينماي مستند 8-6-3-1- تبليغات و آگهي 9-6-3-1- فيلمهاي موفق 10-6-3-1- وظايف رسانهها 5 ـ 2 ـ لوکوربوزيه و فيلم 1
فصل سوم ضوابط ساخت مجموعه های سينمايی
1 ـ 3 ـ ملزومات سينما در استاندادرهای آمريکايی
1 ـ 1 ـ 3 ـ موقعيت سايت
2 ـ 1 ـ 3 ـ مشخصات سالن سينما 1 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ ظرفيت سالن
2 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ شکل و اندازة تصوير پردازش شده
3 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ پرده ها و تصويرپردازی 4ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ لنزهای پردازش
5 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ پوشش تصوير
6 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ شيب کف و صندلی ها
7 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ شيب کف سالن نمايش تصوير
8 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ فاصله گذاری رديف ها و راهروها
9 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ پرده
10 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ روشنائي سالن
11 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ گيشة بليت
12 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ سالن های استراحت و سيرويس ها
13 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ اتاق پردازش ( پروژکسيون ) ـ آپارت خانه
2 ـ 3 ـ برنامه ريزی ، طرح و احداث سينماهای به صرفه در ايران 1 1 ـ 2 ـ 3 ـ کليات 1 ـ 1 ـ 2 ـ 3 ـ انواع سالن (از لحاظ عملکردی ) سالن سينما ـ تئاتر سالن چند منظوره 2 ـ 2 ـ 3 ـ مشخصات سالن 1 ـ 2 ـ 2 ـ 3 ـ مشخصات راهروها 2 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ نحوة انتظام صندلی ها در سالن 3 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ ورودی ها و خروجی های سالن ها 4 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ پردة نمايش فيلم 5 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ صحنه 6 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ ضوابط ديد در سالن 7 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ ضوابط شنوائي در سالن ها 8 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ آکوستيک تالار و صحنه 9 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ شيب ها و حجم سالن 10 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ قاعدة کلی 11 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ مواد آبسوربر ( جاذب صوت ) 12 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ انواع مواد آبسوربر 1 1 ـ مواد صد در صد آبسوربر : 2 ـ مواد آبسوربر مصنوعی : 3 ـ مواد آبسوربر با روکش مشبک : 4 ـ صفحات 5 ـ صفحات طبلی ـ 13 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ جذب صدا بوسيلة حاضرين در سينما
14 ـ 2 ـ 3 ـ 3 ـ قاعدة کلی برای آکوستيک سالن 3 ـ 3 ـ 3 ـ اتاق جانبی سالن ها 1 ـ 3 ـ 3 ـ 3 ـ آپارات خانه 4 ـ 3 ـ 3 ـ هال انتظار 5 ـ 3 ـ 3 ـ ورودی سينما 6 ـ 3 ـ 3 ـ گيشة بليت فروشی 7 ـ 3 ـ 3 ـ سرويسهای بهداشتی 8 ـ 3 ـ 3 ـ فضاهای اداری 9 ـ 3 ـ 3 ـ انبار و تاسيسات 10 ـ 3 ـ 3 ـ بوفه و رستوران 4 ـ 3 ـ نتايج حاصل از مطالعات ضوابط طراحی 1 ـ 4 ـ 3 ـ خانة فيلم و سينما 1 ـ 1ـ 4 ـ 3 ـ سالن نمايش اصلی 2 ـ 1ـ 4 ـ 3 ـ سالن های نمايش فرعی 2 ـ 4 ـ 3 ـ بخش جنبی خانة فيلم و سينما 3 ـ 4 ـ 3 ـ فضاهای ورودی 4 ـ 4 ـ3 ـ قسمت ويژه ( حراست ) 5 ـ 4 ـ 3 ـ قسمت پذيرايی و رستوران 6 ـ 4 ـ 3 ـ آشپزخانة مجموعه 1 ـ 6 ـ 4 ـ 3 ـ انبار موا غذايي 2 ـ 6 ـ 4 ـ 3 ـ بارانداز آشپزخانه
فصل چهارم : بررسی نمونه های مشابه در زمينة طراحی مجموعه های سينمايی
1 ـ 4 ـ مجموعه سينماهای UFA ، در سدن 2 ـ 4 ـ مجتمع سينمايی آزادی ، تهران(فرشيد موسوی و آلخاندروزائرپلو) 3 ـ 4 ـ مجتمع سينمايی آزادی ، (کاری از بابک شکوفی) 1
فصل پنجم : مفاهیم مرتبط با موضوع ومبانی نظری رهیافتی نظری در بر عناصر سازنده فیلم و معماری 2-1-نقش سینما در معماری ابتدا با معماری و سینما 2-1-1- معماری در سینما 2-1-2- معماری رسانه ایی 2-1-3- سینما و تصویر ذهنی 2-2 سینما و حرکت 3-2- زبان و معنا 2-3-1-1 زبان 2-3-1-2- زبان و سینما 2-3-1-3- نشانه شناسی 4-2- سینما و زمان 2-4-1- فضا و زمان 2-4-2- فضا در معماری و سینمای امروزی 2-5- معماری سینما 2-6 سینما و کارکردهای اجتماعی 2-6-1 سازمان سینما 2-6-1-2- سینما به عنوان زبان و بیان یک قوم و گروه اجتماعی و فرهنگی خاص 2-6-1-3 سینما به عنوان یک صنعت 2-6-2 سینما تأثیر اجتماعی 2-6-3- تأثیر سینما بر روابط اجتماعی-خانوادگی 2-7- طرح شدن سینما در سیاست گذاری اجتماعی فرهنگی کشورها 2-8- سینمای مستند 2-9 تبلیغات و آگهی 2-11- وظایف رسانه ها 2-12- لوکوربوزیه و فیلم
فصل ششم : برنامه فیزیکی 6ـ 1ـ نتایج حاصل از مطالعات و ضوابط 6-1-1- خانه فیلم و سینما 6-1-2- سالن نمایش اصلی 6-1-3- سالنهای نمایش فرعی 6-2 بخش جنبی خانه فیلم و سینما 6ـ 3ـ فضای ورودی 6ـ 4ـ قسمت ویزه (حراست) 6-5- فهرست بخش های تشکیل دهنده خانه سینما و سطح زیر بنای آنها 6-6- تأسیسات مرکزی 6-7- پارکینگ ها فصل هفتم: سازه
فصل هفتم: ساختار فنی و اجرایی(سازه وتأسیسات) 7-1- مزایای ساختما فلزی 7-1-2- معایب ساختانهای فلزی 7-2- سیستم های متداول ساخت 7-2-2- قاب مفصلی مهاربندی شده 7-2-3- قاب خمشی 7-2-4- قاب خمشی مهاربندی 7-2-5- سیستم طره ای 7-2-6- سیستم فضایی 7-2-7 سیستم معلق 7-2-8- سیستم هسته ای 7-2-9- سیستم قاب خمشی 7-2-10 قاب محیطی مهاربندی شده 7-2-11- مجموعه قاب محیطی 7-3- ضوابط تحلیل وطراحی قابهای خمشی فولادی با شکل پذیری متوسط 7-4- انواع سقفهایی که در اسکتهای فلزی اجرا میشوند 7-4-1- سقف کامپوزیت 7-4-1-1- اجزای تشکیل دهنده سقف کامپوزیت 7-4-1-2- مراحل اجرای سقف کامپوزیت 7-4-1-4- معایب 7-5-سقف کرومیت 7-5-1- قالب بندی سقفهای کرومیت 7-5-2- اجزاء تشکیل دهنده سقف کرومیت 7-5-3- مزایای سقف کرومیت 7-5-4-انواع سقف کرومیت 7-5-4-1- سقف تیرچه بلوک 7-5-4-2- سقف پلیمری کرمیت 7-5-4-3-سقف کامپوزیت کرمیت
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
:: برچسبها:
رساله کارشناسی ارشد, رساله کارشناسی ارشد پردیس سینمایی, رساله پردیس سینمایی, رساله, پردیس سینمایی, رساله سینما, رساله کارشناسی ارشد سینما,رساله کارشناسی سینما, پردیس سینمایی ,
:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 مهر 1396 |
نظرات ()
|
|
نوشته شده توسط : علی محمد
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: docxتعداد صفحات: 25حجم فایل: 688قیمت: 20000 تومان
بخشی از متن: مراحل تصفيه آب شهري مربوط به رشته هاي عمران و شهرسازي و ... ، اين فايل قابل ويرايش مي باشد
شامل عناوين زير : مراحل تصفيه آب شهري, فرآيند تصفيه آب شرب مروري کوتاه بر تاريخچه تصفيه آب اهداف تصفيه آب و سيستم تصفيه آب خصوصيات آب آشاميدني ويژگي هاي فيزيکي آب اشاميدني ويژگي هاي شيميايي آب آشاميدني ويژگي هاي بيولوژيکي آب آشاميدني ميکروارگانيسم هاي بيماريزا در آب خصوصيات آبهاي سطحي خصوصيات آبهاي زيرزميني مصرف آب عوامل موثر بر مصرف آب شهري انتخاب محل تصفيه خانه تصفيه آب قابل شرب کنترل کيفيت آب آشاميدني با شاخص استاندارد استاندارد آزمايش آب آزمايش ميکروبي آب ، کيفيت آب براي آشاميدن و ديگر مصارف خاص تصفيه آب و اهميت سيستم تصفيه آب فرآيند تصفيه آب به روش اسمز معکوس مراحل مختلف تصفيه آب 1.آبگير(intake) 2.آشغالگير(screen) انواع آشغالگير 3. تصفي? شيميايي مقدماتي (Pretreatment of chemical) الف) مشکلات ناشي از جلبک ها کنترل جلبک ها 4. ته نشيني مقدماتي(Sedimentation) 5. توريهاي آبهاي سطحي(Strainners for surface water) 6. هوادهي(Aeration) روشهاي هوادهي انواع هوادهي 7. انعقاد و لخته سازي انعقاد 8. کاهش سختي آب(Softening of water)1- ته نشيني شيميايي Chemical Precipitation 1- ته نشيني شيميايي Chemical Precipitation فرايندهاي سختي گيري 2- تبادل کننده هاي يوني Ion Exchanger
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
:: برچسبها:
آب,تصفيه,تصفيه آب,مراحل تصفيه آب,آب شهري,تصفيه آب شهري,مراحل تصفيه آب شهري,تصفيه کردن,آب شرب,آب آشاميدني,لوله کشي,آلودگي آب,فرايند تصفيه آب شهري,فرايند تصفيه,بيولوژيک,ميکروارگانيسم,آب زيرزميني,آبهاي زيرزميني,زيرزميني,سطحي,آب سطحي,تصفيه خانه,تصفيه خان ,
:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 مهر 1396 |
نظرات ()
|
|
نوشته شده توسط : علی محمد
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: PPTXتعداد صفحات: 95حجم فایل: 6095قیمت: 20000 تومان
بخشی از متن: توضیحات: فایل پاورپوینت آشنایی با شرح وظایف و مسئولیت های پیمانکار و مجری ( دوره صلاحیت اجرا)،در حجم 95 اسلاید قابل ویرایش،همراه با یک هدیه ویژه.
بخشی از متن: کلیه پروژه ها در سطح کشور یا از بودجه دولتی ساخته میشوند ویا از بودجه غیر دولتی در حالت اول : ضوابط سازمان برنامه حاکم بوده و کار توسط مثلث کارفرما – مشاور - پیمانکار انجام و دستگاه نظارت مشاور برکیفیت وحسن انجام کار نظارت خواهد داشت. در حالت دوم : ضوابط مبحث دوم مقررات ملی حاکم بوده و به جای کارفرما=صاحبکار و مشاور=طراح و به دستگاه نظارت= ناظر و به جای پیمانکار= مجری مسئولیت حسن انجام وکیفیت کار را عهده دار خواهند بود. *لطفا در مطالعه مطالب آتی به تفاوت کلمه پیمانکار ومجری توجه فرمائید*
تاییدات وتعهدات پیمانکار:(ماده 16 تا27 شرایط عمومی پیمان) ماده 16:موارد زیر را پیمانکار تایید مینماید: الف)تمام اسناد ومدارک موضوع موافقتنامه را مطالعه نموده واز مفاد آن آگاه است. ب)نسبت به تامین نیروی انسانی مورد نیاز و تدارک مصالح تجهیزات ماشین آلات وابزار اجرای کار طبق مشخصات در محل یا از نقاط دیگر اطمینان یافته است. ج)محل اجرای کار را دیده وبررسی کرده واز وضعیت آب وهوا بارندگی وامکان اجرای کار در فصول مختلف سال با توجه به آمارهای بیست سال پیش از ارائه پیشنهاد قیمت ودر نظر گرفتن مدت اجرای کار اطلاع یافته است. د)از قوانین ومقررات مربوط به کار بیمه های اجتمایی مالیات ها عوارض و دیگر قوانین ومقررات که تا تاریخ تسلیم پیشنهاد معمول ومجرا بوده کاملا مطلع بوده ومتعهد است که همه آنها را رعایت کند درهر حال مسئولیت عدم رعایت قوانین ومقررات یاد شده برعهده اوست. ه)در تهیه پیشنهاد قیمت سود مورد نظرخود وتمام هزینه های ناشی از مفاد بندهای بالا را در نظر گرفته وبعدا از هیچ بابت حق درخواست اضافه پرداختی ندارد. در هرحال پیمانکار تایید می نماید که هنگام تسلیم پیشنهاد مطالعات کافی انجام داده وهیچ موردی باقی نمامده که بعدا در مورد آن استناد به جهل کند. و...
فهرست مطالب: مقدمه تاییدات وتعهدات پیمانکار ماده 17.کارکنان ماده 18.مسئولیت حسن اجرای کار ,برنامه کار,گزارش پیشرفت کار,هماهنگی با پیمانکاران دیگر,رئیس کارگاه ماده 19.کنترل نقاط نشانه,پیاده کردن نقشه ها,اندازه گیری ها ماده 20.تجهیزکارگاه,تدارک مصالح,تجهیزات و ماشین آلات ماده 21-حفاظت از کار وشخص ثالث بیمه کار ومراقبتهای لازم ماده 22-ترتیب گردش مدارک نقشه ها وابلاغ دستورکارها ماده 23-حفاظت تاسیسات زیر بنایی وتغییر وضع آنها ماده 24-واگذاری پیمانکاران جزء ماده 25-اجرای کار در شب ماده26-آثار تاریخی واشیاء عتیقه ماده 27-اقامتگاه قانونی وظایف ومسئولیت های مجریان ساختمان تعهدات و اختیارات مجری موارد تجهیز کارگاه سرفصل 1- تعریف و جایگاه مجری 2- حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال بکار مجری 3- قوانین و ضوابط حاکم بر مجری 4- تکالیف مهندسان مجری و نگاه پروژه ای 5- انواع مسئولیت های مهندسان مجری 6- انواع قراردادهای مجری ساختمان با مالک و مقایسه آنها 7- ساختار مدیریت کارگاه های ساختمانی 8- اختلافات و دعاوی معمول و عمومی بین مجریان با مالکان ، پیمانکاران جزء و کارگران 9- مهارت های مجری
این فایل با فرمت پاورپوینت در 95 اسلاید عمدتا قابل ویرایش تهیه شده است.
هدیه محصول: فایل پاورپوینت ارکان پروژه و شرایط عمومی پیمان(20 اسلاید)
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
:: برچسبها:
دانلودپاورپوینت آشنایی با شرح وظایف و مسئولیت های پیمانکار و مجری ,آشنایی با شرح وظایف و مسئولیت های پیمانکار و مجری ,تفاوت پیمانکار و مجری ساختمان,تاییدات وتعهدات پیمانکار,تعهدات و اختیارات مجری,پاورپوینت شرح وظایف و مسئولیت های پیمانکار و مجری ,
:: بازدید از این مطلب : 249
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 مهر 1396 |
نظرات ()
|
|
نوشته شده توسط : علی محمد
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docxتعداد صفحات: 82حجم فایل: 13916قیمت: 20000 تومان
بخشی از متن: اين مجموعه نفيس شامل 36 پروژه دانشجويي برتر از سراسر دنيا مي باشد که توسط دانشجويان رشته معماري زير نظر برترين اساتيد معماري جهان انجام شده. اين مجموعه به همراه تصاويري از آثار و همچنين توضيحاتي درباره آنهاست به همراه نام دانشگاه ، نام اساتيد ، نام دانشجويان و نام کشور نيز مي باشد. ترجمه : سعيد هداوند
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
:: برچسبها:
معماری,پروژه,پروژه معماری,معمار,مهندس,رشته معماری,پروژه های معماری,بهترین,برترین,زیباترین,دانشجوی معماری,درس معماری,نقشه,نقشه کشی,عمران,ساختمان,مصالح,مصالح ساختمانی,متریال,دانشگاه,دانشگاه معماری ,
:: بازدید از این مطلب : 235
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 مهر 1396 |
نظرات ()
|
|
نوشته شده توسط : علی محمد
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 مهر 1396 |
نظرات ()
|
|
نوشته شده توسط : علی محمد
فرمت فایل دانلودی: .rarفرمت فایل اصلی: jpgتعداد صفحات: 3حجم فایل: 35613قیمت: 8800 تومان
بخشی از متن:
3 شیت فتوشاپ از شناخت طبیعی و کالبدی و انسانی منطقه 7 تهران با کیفیت بسیار بالا و فرمت JPG این شیت ها بصورت دیجیتالی یعنی با نرم افزار فتوشاپ تهیه شده اند پیش نمایشی از شیت ها :
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
:: برچسبها:
طرح شهرسازی 1,شناخت منطقه 7 تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 261
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 مهر 1396 |
نظرات ()
|
|
نوشته شده توسط : علی محمد
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: pptxتعداد صفحات: 33حجم فایل: 215قیمت: 5000 تومان
بخشی از متن: گذاشتن وبرداشتن ایودی
IUD یک وسیله کوچک، انعطاف پذیرست که داخل رحم گذاشته می شود. IUD معمولا از جنس پلاستیک ساخته شده و به شکل T است . این روش پيشگيري از بارداري بی خطر و بسیار موثر است.
سه مارک موجود در ایالات متحده وجود دارد: Mirena، ParaGard ،و Skyla. آی يو دی محبوب ترین شکل کنترل بارداری برگشت پذیر در جهان است.
در واقع بسیاری از زنان که IUD را انتخاب کردند – ۹۹ درصد آنها از آي يو دي راضی هستند.
آی یو دی Mirena
آی یو دی Mirena از پلاستیک انعطاف پذیر ساخته شده است. ميزان پروژسترون ان، لوونورژسترول است که به طور مداوم بیش از مدت ۵ سال به عنوان یک راه برای جلوگیری از بارداری آزاد است. به گفته سازنده Mirena برای زنان متاهل بدون خطر و یا سابقه حاملگی اکتوپیک یا بيماری التهابی لگن است. آی یو دی Mirena می تواند گرفتگی های قاعدگی،و مقدار کل دوره خونریزی ماهانه را کاهش دهد و مورد تایید FDA برای درمان خونریزی قاعدگی سنگین است.پس از برداشتن آی يودی توانایی شما برای باردار شدن به سرعت برمی گردد.
آی یو دی ParaGard
آی یو دی ParaGard (همچنین به نام مسی T 380A) پلاستیک انعطاف پذیر و پیچیده در مس است .
توجه داشته باشید که با استفاده ازای یو دی ParaGard، دوره های قاعدگی کوتاه تر یا سبک تر نخواهد شد بلکه ممکن است آنها را سنگین تر و طولانی تر دریافت کنید. آی یو دی ParaGard مقدار بسیار کمی از مس را انتشار می دهد که برای بیش از مدت ۱۰ سال به عنوان یک راه جلوگیری از بارداری می باشد .
* یک مزیت اضافی:آی یو دی ParaGard به عنوان شکل اضطراری پیشگیری از بارداری استفاده می شود. در واقع اگر ظرف ۵ روز پس از مقاربت محافظت نشده باشد ParaGard خطر بارداری را ۹۹٫۹% کاهش می دهد.
آی یو دی Skyla
Skyla تصور می شود “جفت Mirena است.” این مینی آی يو دی به آرامی مقدار کم لوونورژسترول را به طور مداوم در طول مدت ۳ سال انتشار می دهد. کوچکتر از Mirena و حاوی پروژسترون کمتر است. آی يو دی Skyla مورد تایید FDA برای استفاده توسط زنان در تمام سنین بوده است.
آی يو دی Kyleena
آی یو دی Kyleena بخشی از همان “خانواده” Skyla و Mirena است. آی يو دی هورمونی نیز به طور مداوم مقدار کم لوونورژسترول پروژسترون را طی دوره ۵ سال انتشار می دهد.
این حاوی پروژسترون بیشتر از Skyla اما کمتر از Mirena. مانند Skyla است،استفاده از آی يو دی Kyleena مورد تایید FDA برای تمام زنان است.
نحوه کار آی يو دی
آی يو دی Mirena، آی یو دی Skyla و آی یو دی ParaGard ازپیوستن اسپرم با تخمک توسط تداخل با حرکت اسپرم به سوی تخمک جلوگیری دارد. IUDs همچنین پوشش داخلی رحم را تغییر می دهد. در تئوری، این تغییر برای دیواره رحم ممکن است از چسبیدن تخم بارور شده به دیواره رحم حفظ شود اما هیچ مدرکی است که این واقع اتفاق می افتد وجود ندارد.
برای برخی از زنان آی يو دی Mirena وآی یو دی Skyla نیز مانع از وقوع تخمک گذاری می شود. پروژسترون غلیظ دهانه رحم زن می تواند از پیوستن اسپرم با تخمک جلوگیری کند.
گذاشتن آی یو دی
بسیاری از زنان از آی يو دی با خیال راحت استفاده می کنند. اما برخی از عوامل خطر در روش کنترل بارداری برای برخی از زنان ممکن است رخ دهد. آی يو دی باید در شرایط بهداشت حرفه ای قرار داده شود. گذاشتن آی يو دی معمولا شامل یک معاینه می باشد دکتر آی يو دی را از بسته بندی استریل خارج می کند. سپس پشت آی يو دی را خم و یک لوله حاوی آی يو دی وارد می کند .آی يو دی به محل توسط پیستون در لوله رانده می شود.از لوله و در موقعیت مناسب آی يو دی به شکل “تی” قرار می گیرد.
پس ازگذاشتن آی يو دی
آی يو دی را برای قرار گرفتن در رحم تنظیم کنید و برخی از زنان ممکن است احساس گرفتگی کنند. در این مورد، گرفتگی با زمان رفع شده و شاید باید برای راحتی برخی یا کاهش دارو تجویز شود. همچنین ممکن است برخی از خونریزی و لکه بینی چند روز پس از گذاشتن داشته باشند.
حفاظت با استفاده از آی یو دی
به محض این که احساس راحتی پس از گذاشتن آی يو دی داشتید می توانید رابطه جنسی داشته باشید. آی يو دی ParaGard ، بلافاصله مؤثر است. آی يو دی Mirena و آی يو دی Skyla بلافاصله موثر هستند تنها در صورتی که مدت ۷ روز پس از شروع ورود گذشته باشد. اگر در هر زمان دیگری در طول چرخه قاعدگی خود از وسایل بهداشتی مثل کاندوم، کاندوم زنانه، اسفنج را استفاده می کنید در طول هفته اول بعد از گذاشتن آی يو دی استفاده کنید. حفاظت پس از هفت روز آغاز خواهد شد.
IUD شما را در برابر بیماری های مقاربتی محافظت نمی کند.
نگهداری آی يو دی
لغزش IUD از محل، به احتمال زیاد در چند ماه اول استفاده و یا در طول دوره رخ می دهد. با دکتر خود تماس بگیرید و از روش های پیشگیری دیگر بارداری استفاده کنید. به خصوص بررسی آی يو دی برای چند هفته اول و برای انتهای رشته بین دوره مهم است تا مطمئن شوید که آی يو دی هنوز به درستی در محل است.
هزینه های آی يو دی
آی يو دی ممکن است هزینه های چشمگیر بالاتر را داشته باشد. اما آن شکل دراز مدت و قابل برگشت پذیر ارزان ترین كنترل موجود است. از آنجا که آی يو دی می تواند ۵ تا ۱۰ سال حفاظت شود ، در هر ماه مصرف ماهانه قرص و هزینه نسخه را کاهش می دهد.
برداشتن آی يو دی
سرانجام باید IUD را برداشت ولی IUD متلاشی نمی شود. روش برداشتن آی یو دی اغلب راحت تر و بی دردتر و سریعتر از گذاشتن ان است. شما باید آی يو دی خود را توسط پزشک یا ماما بردارید ولی هرگز نسبت به برداشتن آی يو دی توسط خودتان و یا یک فرد بی تجربه به انجام این کار اقدام نکنید به این علت که می تواند آسیب جدی به شما وارد سازد. شما می توانید آی يو دی را در هر زمان بردارید و آی يو دی جدید را در همان زمان جایگزین کنید.
اثربخشی آی یو دی
IUD یکی از موثرترین نوع کنترل ازبارداری در دسترس است. اگر از ParaGard ،Skyla یا آی يو دی Mirena استفاده می شود به احتمال ۱ از ۱۰۰ زن هر سال باردار خواهد شد.
احتیاط های ویژه: بارداری بیشتر هنگامی که سایز آی یو دی برای شما مناسب نبوده اتفاق افتاده است. حتی اگر احتمال حاملگی در طول استفاده آی یو دی بسیار کم است، اگر آن رخ داد به محض این که شما حامله شدید باید با پزشک تماس بگیرید.
چک کردن آی يو دی
به منظور آن که بیشتر موثر باشد، باید با استفاده از کنترل بارداری راه صحیح را انتخاب کنید. اگر می خواهید شانس خود را برای بارداری کاهش دهید باید شکست آی يو دی را بررسی کنید. شما هر روز نیاز ندارید که بررسی کنید، اما خوب است بدانید، بنابراین اگر احساس کردید برسی کنید. و اگر هر گونه سوال در مورد آی يو دی دارید، باید با پزشکتان تماس بگیرید.
دو رشته متصل به ته آی يو دی وجود دارد. سپس خود آی يو دی به رحم وارد شده ، رشته از پایین دهانه رحم تا جایی در بالای کانال واژن آویزان است. زمان برداشتن آی يو دی پزشک از این رشته استفاده می کند. بسیاری از زنان عارضه خروج آی یو دی را نمی دانند یا حتی نمیدانند که آی يو دی بیرون آمده است. چک کردن نخ ایودی تنها راه برای اطمینان خارج شدن آی یو دی از محل است.
چک کردن نخ آی يو دی
اول، دستان خود را بشویید. سپس یا نشسته یا چمباتمه بزنید و تا دهانه رحم را لمس یا انگشت وسط را در مهبل قرار دهید. آن باید محکم و تا حدودی لاستیک مانند، مثل نوک بینی احساس شود.
پایان نخ آی یو دی که باید از طریق دهانه رحم آنرا احساس می کنید. اگر رشته ها را احساس می کنید پس آ
آیودی چیست؟7 سؤالی که درباره آی یو دی میپرسند
آی یو دی یکی از روش های جلوگیری از بارداری است،در این مطلب با نکاتی در این رابطه آشنا می شوید...
آیا آییودی ممكن است در بدن حركت كرده و به قسمتهای بالایی شكم، معده و قلب كشیده شود؟ خیر. آییودی وسیله متحرکی نیست که بتواند حرکت کند و معمولا در جای خود باقی میماند. از طرف دیگر مسیری در رحم برای حرکت آییودی به سمت بالا وجود ندارد. تنها امکان جابهجایی آییودی به طرف پایین و داخل واژن است که خطری برای سلامت فرد ندارد. آیا آییودی باعث عفونت رحم و در نتیجه چسبندگی و خشكی رحم میشود؟ خیر. آییودی باعث ایجاد عفونت دستگاه تناسلی زنان نمیشود و بنابراین مشکلات چسبندگی، خشکیرحم و بیماریهای زنانگی با آن به وجود نمیآید. با توجه به اینکه تا مدتی پس از کارگذاری آییودی ترشحات طبیعی دهانه رحم کمی زیاد میشود، با رعایت نکات بهداشتی باید از عفونی شدن آن جلوگیری کرد. آیا آییودی باعث به وجود آمدن دردهایی مانند درد كمر، درد هنگام خونریزی ماهیانه، درد زیر شكم، ساق پا، ران، استخوان و دیسك كمر میشود؟ خیر. آییودی اندازه کوچکی دارد و فشاری به هیچ ناحیهای از بدن مانند استخوان، ساق پا، ران و کمر وارد نمیآورد. ممکن است در 2 تا 3 ماه پس از گذاشتن آییودی درد کمی در ناحیه کمر، زیر شکم و هنگام قاعدگی ایجاد شود که در صورت نیاز با مسکنهای معمولی برطرف خواهد شد. آیا آییودی باعث لکهبینی و نامنظم شدن قاعدگی شده و با زیاد کردن مقدار خونریزی، كمخونی به وجود میآورد؟ آییودی در بعضی از افراد ممکن است باعث افزایش میزان خونریزی عادت ماهیانه و لکهبینی شود که این مشکل معمولا طی 2 تا 3 ماه بعد از گذاشتن آییودی رفع میشود. برای برطرف کردن لکهبینی آییودی نیازی به خوردن قرصهای خوراکی پیشگیری از بارداری نیست. كمخونی با آییودی در افرادی دیده میشود كه خونریزی شدید با آییودی برای آنها بهوجود آید. مشكل كمخونی در معاینههای دورهای آییودی بررسی میشود و اگر وجود داشته باشد با قرص آهن به راحتی قابل درمان است. آییودی باعث مشکلات رحمی مانند افتادگی رحم و كوچك شدن اندازه رحم میشود؟ خیر. آییودی با توجه به اندازه و نحوه اثر و جنس آن نمیتواند باعث افتادگی رحم و یا تغییرات اندازه رحم شود. عوامل اصلی افتادگی رحم تعداد زیاد بارداریها، زایمانهای سخت و.... است. آییودی باعث به وجود آمدن سرطان رحم میشود؟ خیر. عفونتهای درمان نشده و مسایل ژنتیکی از عوامل بروز سرطان رحم بوده و آییودی احتمال به وجود آمدن سرطانهای رحم و دهانه رحم را کاهش میدهد. آییودی حالت گزیدگی ایجاد میکند؟ خیر. آییودی قدرت گزیدن ندارد. از طرفی رحم عضو بیحسی است، به طوری که فرد در هنگام بارداری درد یا خارش ناشی از بزرگ شدن رحم را حس نمیکند. چقدر در پيشگيري از حاملگي موثر است؟
IUD يكي ار مطمئن ترين روشهاي جلوگيري از بارداري است بطوريكه در طول يك سال از 1000 نفر استفاده كننده از اين وسيله حدود 1 تا 6 نفر (بر حسب نوع IUD) باردار مي شوند. اين مقدار به اندازه روش دائمي بستن لوله هاي رحم است با اين مزيت كه هر زمان كه فرد بخواهد، قابل برداشتن است. البته روشهايي مانند استفاده از قرص نيز ممكن است به همين اندازه يا بيشتر موثر باشند اما در صورتيكه به درستي مصرف شوند. در استفاده از IUD پزشك يا ماما آنرا قرار مي دهد و كافيست هر ماه توسط خود فرد چك شود.
آيا بعد از برداشتن، بر ميزان باروري من تاثير مي گذارد؟
خير. آي يو دي را مي توان در هر زمان از سيكل قاعدگي برداشت و از همان زمان هم اقدام براي بارداري را آغاز كرد. قابليت باروري شما همانند پيش از گذاشتن IUD خواهد بود.
چگونه بايد آنرا تهيه كنم؟
از آنجا كه اين وسيله بايد توسط پزشك يا ماما گذاشت شود، شما بايد به ايشان مراجعه كنيد يا با مراجعه به مركز بهداشتي و درماني محله خود درخواست اين روش را براي پيشگيري از حاملگي بنمائيد.
بهترين زمان براي گذاردن آي. يو. دي در روزهاي پايان عادت ماهانه است، زيرا گذاردن آن در اين زمان راحتتر است و احتمال بارداري نيز وجود ندارد. اما فقط محدود به همين زمان نيست و براي خانمي كه مطمئن است باردار نيست، در هر زماني مي توان آي. يو. دي گذاشت. در غير از زمان خونريزي پريود، پزشك يا ماما براي اطمينان از باردار نبودن شما يك تست حاملگي درخواست مي كند و براي اطمينان از نبود عفونت و التهاب لگني شما را معاينه خواهد كرد. معمولا در مراجعه بعدي، وقتي كه جواب آزمايش شما آماده شود، IUD را براي شما قرار مي دهد.
چگونه جاي گذاري مي شود؟
پزشك يا ماما هنگا� جاي گذاري IUD از شما مي خواهد تا روي تخت مخصوص معاينه برويد، سپس واژن را باز كرده و محل را استريل مي كند، براي باز نگه داشتن دهانه رحم از وسيله اي استفاده مي كند كه ممكن است براي شما درد مختصري را ايجاد كند. پس از اندازه گيري عمق رحم، با استفاده از يك اپليكاتور، IUD را داخل رحم قرار مي دهد. در اين مرحله ممكن است احساس انقباض داشته باشيد.
با خروج اپليكاتور، شاخه هاي T مانند اي يو دي باز مي شود و دو رشته نخ نازك متصل به آن از دهانه رحم خارج شده و تا واژن امتداد مي يابد. كل اين مراحل بيش از چند دقيقه بطول نمي انجامد. ممكن است دردهاي انقباضي مانند درد قاعدگي داشته باشيد كه براي كاهش آن مي توانيد يك ساعت قبل از يك مسكن مانند ايبوبروفن استفاده كنيد.
شما بايد در قاعدگي بعدي براي معاينه نزد پزشك يا ماماي خود برويد. او هنگام معاينه مطمئن مي شود كه آيا IUD در محل خود قرار دارد و آيا گذاشتن آن منجر به عفونت نشده است؟ در ضمن اين معاينه بايد هر ساله تكرار شود.
آيا لازم است در آغاز مصرف از يك روش ديگر نيز براي جلوگيري از بارداري استفاده كنم؟
بله. براي اطمينان بيشتر، بايد كه در ماه اول بعد از گذاشتن IUD، از يك روش ديگر براي پيشگيري از بارداري استفاده كنيد.
چطور مطمئن باشم كه IUD در محل خود قرار دارد؟
شما بايد بطور منظم حضور آنرا در محل كنترل كنيد.
روش كنترل
ممكن است پزشك يا ماماي شما روش كار را برايتان توضيح دهد. ابتدا دستهايتان را بشوئيد. مي توانيد روي زمين چمباتمه بزنيد (مانند نشستن روي توالت)، روي توالت فرنگي بنشينيد يا فقط يك پا را روي صندلي بگذاريد. سپس انگشت خود را داخل واژن ببريد تا جايي كه دهانه رحم را لمس كنيد، در اين حالت بايد انتهاي دو نخ را لمس كنيد. كافيست آنها را با نوك انگشتتان لمس كنيد؛ نبايد زياد دستكاري كنيد!
اگر نتوانيد محل نخها را تعيين كنيد يا اگر خود IUD را لمس كرديد بايد به پزشك يا ماماي خود مراجعه كنيد. در اين مدت بايد از يك روش مطمئن ديگر براي جلوگيري از بارداري استفاده كنيد. چون وقتي آي يو دي در محل مناسب خود در رحم نباشد، در پيشگيري از حاملگي موثر نيست.
اگر شما نتوانيد نخها را لمس كنيد و پزشك يا ماما هم نتواند در معاينه آنها را پيدا كني، بايد از سونوگرافي استفاده كرد تا مشخص شود آيا IUD در محل خود قرار د�رد يا بيرون آمده است. در 2 تا 8 درصد خانمها IUD در طول يك سال اول بيرون مي آيد. اين احتمال در خانمهاي با سن كمتر از بيست سال، آنها كه هرگز باردار نشده اند، افرادي با خونريزي قاعدگي خيلي زياد يا پريودهاي دردناك همراه با كرامپ شكمي، بيشتر است.
اگر IUD شما بيرون آمده باشد مي توانيد دوباره اقدام به گذاشتن IUD كنيد. اما 30% احتمال خروج مجدد آن وجود دارد.
زمان كنترل
بهتر است در يك ماه اول هر هفته و سپس هر ماه وجود آنرا بررسي كنيد. بخصوص بعد از خونريزي پريود زمان مناسبي است زيرا احتمال اينكه IUD طول خونريزي قاعدگي بيرون بيايد بيشتر از ساير اوقات است.
چگونه برداشته مي شود؟
زماني كه بايد IUD شما برداشته شود، پزشك يا ماما مشابه آنچه براي گذاشتن توضيح داده شد عمل مي كند. نهايتا با يك گيره نوك نخ ها را گرفته و آنرا بيرون مي كشد. بازوهاي T مانند آي يو دي كه انعطاف پذير هستند، خم شده و از دهانه رحم خارج مي شوند. در اين زمان ممكن است شما احساس انقباض داشته باشيد. اگر بخواهيد به استفاده از IUD براي پيشگيري از بارداري ادامه دهيد، در همين جلسه براي شما IUD جديدي گذاشته مي شود.
اگر تصميم به بارداري داشته باشيد، هر زمان از سيكل قاعدگي كه آماده باشيد مي توان IUD را خارج كرد. اما اگر بخواهيد با يك روش ديگر ادامه دهيد، بهتر است اين موضوع را با پزشك يا ماماي خود مطرح كنيد. شايد بهتر باشد آنرا پس از شروع (مثلا قرص) برداريد تا از تاثير روش دوم مطمئن شويد.
IUD چه تاثيري بر قاعدگي دارد؟
خونريزي قاعدگي طولاني تر و بيشتر مي شود و ممكن است دردهاي دوران قاعدگي نيز تشديد شود. در موارد استفاده از IUD حاوي مس ممكن است خونريزي بقدري شديد باشد كه براي جلوگيري از كم خوني تجويز آهن لازم باشد.
البته در انواع حاوي پروژستين پس از گذشت چند ماه مقدار و زمان خونريزي قاعدگي بشدت كاهش مي يابد.
عوارض جانبي استفاده از IUD چيست؟
معمولا عارضه جانبي استفاده از IUD زياد نيست. در انواع حاوي پروژستين ممكن است آكنه، سردرد، درد و سنگيني در پستانها و افسردگي بروز كند كه با گذشت زمان بهبود مي يابد. اين عوارض مشابه ساير روشهاي هورموني پروژستين تنها هستند و بعلت كمتر بودن مقدار اين هورمون در خون استفاده كنندگان از IUD، شدت عوارض نيز كمتر از سايرين است.
آيا استفاده از آن مزايايي براي سلامتي دارد؟
پزشكان استفاده از انواع حاوي پروژستين را بعلت كاهش خونريزي قاعدگي، در افرادي كه پريودهاي شديد و دردناك دارند توصيه مي كنند. اين موضوع خطر ابتلا به كم خوني فقر آهن را در اين افراد كاهش مي دهد.
بعضي از مطالعات نشان داده است كه استفاده از IUD خطر ابتلا به سرطان رحم را نيز كاهش مي دهد.
آيا استفاده از آن مخاطراتي دارد؟
در هفته هاي اول پس از گذاشتن IUD خطر ابتلا به بيماري التهابي لگن (PID) وجود دارد. در اين بيماري ممكن است عفونت در رحم، لوله هاي رحمي و تخمدانها انتشار پيدا كند و منجر به اختلالاتي شود كه فرد را براي بارداري آينده دچار مشكل نمايد. در موارد نادر اين بيماري ممكن است كشنده باشد. بنابرا�ن بررسي از نظر عفونت لگني اولين و مهمترين دليلي است كه فرد بايد در فاصله چند هفته تا يك ماه بعد از گذاردن IUD به پزشك يا ماما مراجعه نمايد. اين بيماري در صورت تشخيص به راحتي با آنتي بيوتيك قابل درمان است و هر چه زودتر تشخيص داده شود، عوارض درازمدت آن كمتر خواهد بود.
در موارد اندكي ممكن است عليرغم داشتن IUD حاملگي اتفاق افتد و در اينصورت احتمال قرار گيري تخم در خارج از رحم و بروز بارداري خارج رحمي بيشتر خواهد بود. اين وضعيت بسيار جدي بوده و نياز به اقدام درماني سريع دارد.
بندرت پارگي رحم
گردآوری و تنظیم:گروه سلامت پرشین پرشیا
persianpersia.com/health salamat.ir
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
:: برچسبها:
پیشگیری از بارداری با آیودی,IUD,دستگاه آیو دی,انواع آیودی,پیشگیری از بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 240
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 مهر 1396 |
نظرات ()
|
|
نوشته شده توسط : علی محمد
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: pptxتعداد صفحات: 65حجم فایل: 10511قیمت: 7000 تومان
بخشی از متن:
با توجه به مشخصات تاریخی، جغرافیایی، ویژگیهای معماری و بناهای بازمانده منسوب به سبک آذری میتوان آن را بر معماری اسلامی ایران در دوره ایلخانی (مغول) منطبق ساخت. به نظر پیرنیا پس از استقرار هولاکو در مراغه (۶۵۷ق/۱۲۵۹م) معماری ایران جان تازهای گرفت و سبک آذری در پی دگرگونی هایی که بر اثر اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حکم بر جامعه، در سبک رازی (معماری دوره سلجوقی) پدید آمد، از مراغه آغاز شد و با نام سبک مغولی راه تبریز و سلطانیه را پیموده و به سراسر ایران و خارج ایران نفوذ کرد و روز به روز آراستهتر شد تا در اوج درخشش خود شاهکارهای روزگار فرزندان تیمور و به ویژه شاهرخ (۸۰۷-۸۵۰ق/۱۴۰۴-۱۴۴۶م) را پدید آورد. از این سخن پیرنیا و قراین دیگر در دو مقاله وی، چون ذکر مقبرۀ، شیخصفی الدین اردبیلی و مسجد گوهرشاد و برخی دیگر از آثار دوره پس از ایلخانی آشکارا برمیآید که او سبک آذری را بر معماری دو دوره ایلخانی و تیموری منطبق میسازد. درحالیکه غالب پژوهشگران، هنر و معماری دو دوره مغول (ایلخانی) و تیموری را جدا از یکدیگر و بهسان دو دوره مختلف به بحث کشیدهاند. حتی کونل که از این دوره به عنوان، سبک ایرانی ـ مغول، گفت وگو کرده، اشاره دارد که این دو دوره متوالی با فاصله زمانی کوتاه قابل تشخیص است. به عقیده وی در دوره نخست که مربوط به ایلخانان است عنصر مغولی بر کارهای هنری ایران تأثیر میگذارد و در دوره دوم که عنصر مغولی در فرهنگ ایران حل و هضم میشود سبک تیموری ارزش و اعتبار مییابد. اما به هر حال باید این واقعیت را در اینجا پذیرفت که گرچه دوره ایلخانی با مرگ ابوسعید آخرین پادشاه مقتدر این سلسله در ۷۳۶ق/۱۳۳۵م پایان مییابد، ولی چون مرگ او نه در فعالیت ساختمانی وقفه ایجاد کرد و نه در سبک معماری، ساختمانهای بقیه سده ۸ق/۱۴م را نیز میتوان جزو این دوره و سبک به شمار آورد. وجه تسمیه: پیرنیا به وجه تسمیه این سبک تصریح نمیکند، ولی با توجه به این توضیحات میتوان به علت این نامگذاری پی برد. این سبک با آمیزش و ترکیب و تلفیق معماری جنوب و سنتها و روشهایی که از روزگاران کهن، بومی آذربایجان شده بود پدید آمد و به حق نام آذری گرفت. اما وی روشن نمیسازد که این سبک کی و از سوی چه کسی و در کجا نام آذری گرفته و در کدام متن کهن یا نو به کار رفته است. البته توجه و اشاره به معماری بومی آذربایجان در نوشتههای دیگر پژوهشگران بیسابقه نیست. پیش از پیرنیا، آندره گدار در گفت وگو از مقابر مراغه، که در نیمۀ دوم قرن ۶ق/۱۲م (پیش از یورش مغول) ساخته شدهاند تعبیر نوع ساختمان های آذربایجان و معماری آذربایجان را به کار برده است. همچنین وی در گفت وگو از آرامگاه الجایتو (سلطانمحمد خدابنده)، مهمترین اثر معماری عصر ایلخانان، به ابنیه پیشین آذربایجان و معماری قدیمی آذربایجانی، عنایت داشته است. خاستگاه: برخی از محققان چون عباس اقبال ماعتقاد دارند، روابط میان جهان اسلام و چین (مرکز حکومت خان مغول) که از روزگار هولاکو آغاز گردید، تاثیرات متقابلی در معماری جهان اسلام داشته است. یکی شکل گنبدها که در مقابر و مساجد کاملاً از معابد چینی و بودایی تقلید شده و دیگری رنگ آبی شفاف در کاشیکاری و پوشاندن خارج گنبدها از کاشیهای کبود براق. بخصوص بعضی از بناهایی که از عهد ایلخانان باقی مانده از دور هیات چادرها یعنی یورت های مخصوص اسلات را دارد. تاثیر شکل یورت ها در مقبره مشهور به دختر هولاکو واقع در مراغه از همهجا نمایانتر است. ارنست کونل نیز از سرازیر شدن سیلوار طرح هایی از شرق آسیا به ایران و کشورهای مجاور و تاثیر عنصر مغولی بر هنر ایران در روزگار ایلخانان سخن گفته است. ولی افزوده، ابداعات و تکامل گذشته آن، آن قدر نیرومند بود که در مقابل این خطر بتواند استقامت کند. در واقع نوع برج در ابنیه دوره سلجوقی به همان شکل باقی ماند. بطور مثال قبر دختران هلاکو در مراغه، درست همان سبکی را دارد که در مقابر نخجوان رعایت گردید. در برابر این نظرات، کارل دوری عقیده دارد که در معماری این دوره (ایلخانان) بهطور کامل آنچه سلجوقیان بهطور سنتی توسعه داده بودند، پذیرفته شد و طرح های مسجد و مدرسه سلجوقی بدون تغییر چشمگیری اجرا میگردید. آرامگاه مادر دختر هولاکو در مراغه شبیه به معماری آل سلجوق است. سخنان گدار با صراحتی بیشتر نظر پژوهشگرانی چون اقبال را مردود میسازد. وی شیوه ساختمان گنبد فوقانی گنبدهای دوپوشه را که از آغاز دوره مغول معمول گردید دنباله شیوه ساختمانی دوره ساسانیان معرفی میکند و مینویسد: این شیوه در دوره سلجوقیان نیز گاه به کار رفته و همچنان تا دوره مغول تداوم یافته است. وی حتی آشکارا مقبره سلطان سنجر و بنای گنبددار سنگ بست و گنبد هارونیه را، که هر سه در خراسان و از دوره سلجوقیاند، به عنوان الگوهای گنبد سلطانیه و شنب غازان، دو اثر مهم معماری عصر ایلخانان، معرفی میکند. دونالد ویلبر، که درباره معماری اسلامی ایران در دوره ایلخانان کتابی مستقل و جامع تالیف کرده است، آثار ساختمانی این دوره را مرحلهای از تاریخ پیوسته معماری اسلامی ایران میداند که فُرمهای دورههای قبل و خصوصیات طرح و جزییات آنها را منعکس میسازد. به عقیده وی فرم های معماری بناهای تاریخی دوره سلجوقی، میراثی از روزگار ساسانیان است و ویژگی های معماری روزگار سلجوقیان و ویرانی های هراسانگیز مغولان را پشت سر نهاد و همچنان به جای ماند و از این راه خصوصیات اساسی گنبد و ایوان برای همه دورههای بعد تثبیت شد. همچنین به نظر او، معماران دوره ایلخانی همه نقشهها و مصالح و روش ساختمانی دوره سلجوقی را اقتباس کردند. به ویژه این سخن ویلبر نظر محققانی چون اقبال را درباره تاثیر شکل گنبدهای چینی بر گنبدهای دوره مغول (ایلخانی- آذری) یکسره باطل میسازد: گنبدهایی که در این دوره ساخته شده از لحاظ نسبت به سنت مستقیما به دوره ساسانیان، با واسطۀ دوره سلجوقی میرسد. پیرنیا برای رد نظر اقبال و هم نظران او با ارایه شواهدی از آثار بازمانده معماری به بررسی مساله پرداخته است. وی اولاً بناهای رَبع رشیدی، شنب غازان و دارالشفای یزد را مانند حلقههای مفقوده سلسله بناهای مراغه تا گنبد سلطانیه میداند و مینویسد: اگر این بناها به جای میماند، سیر تحول و تکامل سبک رازی (معماری سلجوقی) به آذری آسانتر قابل مطالعه بود. همچنین گنبد مدرسه ضیائیه یزد را که به تصریح جامع جعفری در سال ۶۲۳ق/۱۲۲۶م ساخته شده و نیز گنبد جبلیه کرمان و هارونیه طوس را برهانی قاطع بر بیپایگی این نظر میداند. هرچند اصل سخن پیرنیا درست مینماید و پیش از او دیگر پژوهشگران نیز آن را آشکارا طرح و تایید کردهاند ولی پایه استدلال وی سست است، زیرا اولاً به خاک تودههای به جای مانده از رَبع رشیدی، شنب غازان و دارالشفای یزد نمیتوان استناد کرد، ثانیاً درست است که بنای مدرسه ضیائیه بنابر تصریح تاریخ یزد در سال ۶۳۱ق/۱۲۳۴م آغاز شده ولی ساختمان آن در سال ۷۰۵ق/۱۳۰۵م یا ۷۵۰ق/۱۳۴۹م به پایان رسیده است. به بیان روشنتر با توجه به تاریخ اتمام بنای مدرسه ضیائیه و گنبد آن که از آخرین اجزای ساخته شده یک بناست این اثر معماری متعلق به دوره ایلخانی (مغول) است نه پیش از آن.
آذری، سبکی در معماری اسلامی ایران منسوب به آذربایجان، مشهور به سبک مغول یا ایرانی ـ مغول و مقارن با دوره حکومت ایلخانان بر ایران (۶۵۴-۷۳۶ق/۱۲۵۶-۱۳۳۶م) است. پژوهشگران تاریخ هنر و معماری، غالباً دوران ۱۴۰۰ ساله هنر و معماری ایران بعد از اسلام را به سلسلههای مهم حکومتی نسبت داده و جز تنی چند از اینان چون زکی محمد حسن و ارنست کونل غالباً بیهیچ توضیحی از به کار بردن واژه سبک، که اصطلاحی است فنی، تن زدهاند. تنها ویلبر در تعلیل این نکته نوشته: چون فرمانروایان این روزگاران فقط پشتیبان و فراهمکننده زمینه پیشرفت معماری بودند نه آفریننده آن، به جای به کار بردن واژه سبک، از عنوان سیاسی استفاده میشود.
گرچه او خود در جای جای کتابش تعبیرات سبک مغول، سبک ایلخانی و گاه سبک معماری دوره ایلخانی را به کار برده است. در میان این پژوهشگران محمدکریم پیرنیا، نخستین بار در ۱۳۴۷ش در مقاله سبک شناسی معماری ایران آگاهانه واژه سبک را به کار برده و به منظور به دست آوردن نامهایی منطقی و مناسب برای چند بنا که به یک سبک ساخته شده ولی نامهای مغولی، تیموری، قراقویونلو و نظایر آن گرفته، اصطلاحاتی نو در پژوهش تاریخ معماری ایران بعد از اسلام عرضه کرده است. وی به پیروی از سبک شناسی شعر فارسی، سبکهای معماری را به زادگاههای آنها نسبت داده و نامهای خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی را در معماری پیشنهاد کرده است. ویژگی ها: کونل در گفت وگو از معماری سبک ایرانی مغول، مقابر را جدا از مساجد و مدارس و دیگر بناها بررسی کرده است. به نظر وی سبک مقابر برجی این دوره همان سبک دوره سلجوقی است ولی مقابر گنبد دار با گسترش و عظمت بیشتری که مییابند دستخوش تحول میشوند و به ویژه تاکید بر جنبه عمودی بنا و گنبد هلالی نوکدار که بر پایه ۸ ضلعی ساخته شده چشمگیر است. وی سبک مساجد این دوره را نیز دنباله سبکی میداند که در دوره سلجوقیان ابداع شد. با این تفاوت که طرح آنها در دوره ایلخانی با ایجاد ۴ ایوان، یک نمازخانه و شبستان عظیم متصل به آنها تکمیل گردید و گسترش بیشتری یافت. دوری، نخستین نشانه ویژه معماری مغولی را در آرامگاه ها نشان میدهد: گنبد عظیم دولایه و محوطهای کوچک برای مزار. به نظر ویلبر معماری اسلامی ایران در طی یک دوره ۳۰۰ ساله (از سلجوقی تا ایلخانی) سیری منظم و تکاملی داشته است. معماری سلجوقی را میتوان شکل ابتدایی سبک ایلخانی دانست. ظرافت عناصر ساختمانی یکی از عمدهترین ویژگی های معماری این دوره است. عناصر و جزییات ساختمانی مشترک با دوره سلجوقی در این سبک ظریفتر و آراستهتر و کالبد ساختمان ها سبکتر و نازکتر شده. سبک شدن کالبد بناها امکان ساختن پنجرههای بزرگتر و ایجاد تجانس میان دیوارهای درونی و بیرونی را فراهم ساخت. نتیجه طبیعی استفاده روزافزون از پنجرههای بزرگ، روشن شدن داخل ساختمان ها بود و این ویژگی در بناهای ایلخانی (آذری) درست نقطه مقابل ساختمان های تاریک دوره سلجوقی است. دیگر ویژگی عمده این سبک تاکید بر ارتفاع بیشتر بناهاست. روش هایی که آگاهانه در ایجاد عمودیت بیشتر به کار گرفته شده، گرچه همه نسبت به دوره پیش تازه نیست، ولی اگر با هم در نظر گرفته شود با فنون دوره سلجوقی تفاوت دارد:
افزودن ارتفاع اطاقها و تالارها نسبت به اندازههای افقی آنها. بلندتر و باریکتر ساختن ایوانها: از ویژگیهای این سبک ایوان بلند و باریک سردر است که یک جفت ستاره نیز در دو طرف آن، بلندی را بیشتر جلوه میدهد افزودن به بلندی ساختمانهای گنبددار: ملاحظات زیباییشناسی موجب عنایت بیشتر به ارتفاع و طرح و آشکار ساختن گنبد شد. کوشش در جهت دستیابی به عظمت، ابهت و یافتن راه حل تازه برای مسایل ساختمانی در این دوره نمایان است. استفاده از گنبدهای دو پوشه دست سازندگان این نوع بناها را در بلندتر ساختن آنها باز کرد زیرا دیگر مشکلی در حفظ رابطه نسبی معین میان عرض و طول تالارها با ارتفاع آنها نداشتند فقط کافی بود تا هر اندازه که میخواهند و امکانات موجود به آنان اجازه میدهد به ارتفاع پوشه خارجی (فوقانی) گنبد بیفزایند. در این سبک نه تنها پوشش بیرونی گنبدها بلندتر از گنبدهای منفرد نخستین گردید، بلکه به بلندی استوانۀ گنبد نیز افزوده شد و بدینسان گنبد بطور کامل از دیوارهای پایین جدا و نمایان گشت. این شیوه کار، تکامل گنبد سازی را در این دوره نسبت به دوره سلجوقی که پایه گنبد در پس دیوارهای عظیم از چشمها پنهان میماند، آشکارا نشان میدهد. روش ساختن نیمطاق ۸ گوش(گوشوار، فیلگوش) بر روی اطاق مکعب و بنای گنبد بر روی آن همچنان به پیروی از دوره سلجوقی ادامه یافت. جز اینکه محل ۸ گوش هرچه بیشتر بالا برده شد و در برخی از بناهای این عهد در این زمینه تکاملی رخ نمود و آن تبدیل ۸ گوش به ۱۶ گوش است که در دورههای بعد جای خود را به دایره میدهد. کوشش آگاهانه در ایجاد شباهت و تجانس میان طرح گنبدها، گنبدهای بیضی شکل نوکتیز و مقطع نوکتیز راهروها و قوسهای دیوارها در این سبک قابل تشخیص و ذکر است. عنایت به زیبایی و نیز تمایل به برجستهتر ساختن گنبد موجب پوشاندن گنبد با آجر یا سفال نیلی رنگ شد. هرچند این پدیده از سده ۲ق/۸م سابقه داشته است (همانجا). باریک جلوهدادن جزییات ساختمان: نیم ستونهای زاویهای که وسیله موثر القای ارتفاع است ابعاد باریک دارند، دیوارهای ضخیم و حجیم که میراث معماری ساسانی بود و همچنان در عهد سلجوقی به کار میرفت باریک و متناسب با سنگینی بار آن گردیده است. همچنین برخی محرابها نیز باریکترند. ویژگی های تزیینات ساختمانی دوره آذری: مقرنسکاری که از خصوصیات معمولی معماری سلجوقی بود، در دوره ایلخانان کاملتر و مفصلتر و متنوعتر شد. برخی از ویژگی های مقرنسکاری های این سبک در دوره سلجوقی دیده نمیشود. مقرنسکاری گچی معلق، رواج سفیدکاری تمام مقرنس، گرد آمدن همه مجموعه مقرنس در جاهای هرم شکل یا در مرکز و جلوگیری از پخش اثر تزیینی بر روی همه دستگاه مقرنس. این ویژگی ها در دوره تیموری به کمال خود رسید. دیگر ویژگی برجسته تزیینات معماری در این سبک مهارت فوقالعادهای در گچکاری و به کار بردن آن به انواع گوناگون است. گچ به عنوان کمک و ماده الحاقی به ساختمان، توپی های تهآجری، روکشی مسطح، برجستهکاری بلند، تزیین گچی توپر و توخالی، گچکاری وصلهای و گچکاری رنگی تا آنجا که روکاری آجری در این دوره به تدریج منسوخ شد. پیرنیا با آنکه مینویسد که ویژگی های شیوه آذری معماری ایران چندان است که میتوان کتاب ها درباره آن پرداخت، در بیان این ویژگی ها به این چند جمله بسنده کرده است. از ویژگی های این شیوه یکی قوس و پوشش معروف به کَلیل آذری است که در مجموعه مزار و خانقاه شیخصفی در اردبیل و همچنین در گنبد خدابنده بیش از هر جای دیگر به چشم میخورد. به عقیده وی هرجا چنین قوسی باشد باید ردپای معماری آذربایجانی را جستوجو کرد. از نظر ایشان مشخصات دیگر این سبک عبارتند از ریزهکاری بنا با آجر و سنگ و خشت رژچین، پوشش لولهای و کجارهای ایوان ها، سادگی شکنج ها و فیلپوشهای (فیلگوشها، گوشوارها) زیر گنبد، تزیین داخل و خارج بنا با آجرکاری تزیینی پیشساز و گرهسازی و گچبری پرکار و همچنین آرایش محراب ها و کتیبههای چشمگیر با قطعات کاشی و با نقش برجسته ، به کار بردن کاشی معرق و گاهی نقش و نگار زر و لاجورد و شنگرف در داخل بنا. آثار بازمانده: ویلبر فهرستی مشتمل بر بیش از ۱۰۰ اثر ساختمانی با توصیف موجز هر یک همراه با تصاویری از آنها عرضه کرده است. برخی از این آثار عبارتند از: شاهچراغ (شیراز)، امامزاده یحیی (ورامین)، میلرادکان (۸۸ مشهد)، پیر بکران (لنجان اصفهان)، غازانیه (تبریز)، رَبع رشیدی (تبریز)، جامع نطنز، آرامگاه شیخ عبدالصمد اصفهانی (نطنز)، آرامگاه محمد الجایتو (سلطانیه)، جامع علیشاه (تبریز)، هارونیه (طوس)، مسجد جامع ورامین، شبستان مقبره امام رضا(ع)، مقبره حمداللّه مستوفی (قزوین)، مسجد جامع سمنان، سردر مسجد جامع اصفهان. پیرنیا با توسّعی که در دامنه زمانی این سبک قایل است شاهکارهای بازمانده آن را چنین میشمرد: آرامگاه خدابنده، مسجد گوهرشاد، جامع ورامین، جامع یزد، جامع نطنز، مسجد خواجه نصیر مراغه و شمار بسیاری از امامزادهها که در زمان صفویان به آرایش آنها افزودهاند.
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
:: برچسبها:
معماری سبک آذری و خراسانی,معماری سبک آذری,معماری سبک خراسانی,معماری ,
:: بازدید از این مطلب : 246
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 مهر 1396 |
نظرات ()
|
|
|
|
|